SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Julklappsutmaningen....

Kategori: pyssel

som á Yeliqa hade har gått över förväntan, dvs. jag är väl inte helt klar med alla julklappar...men jag har kommit en riktigt god bit. En hel del köpta och några sydda har det blivit, någon/några återstår som sagt. Men ärligt talat har jag nog aldrig varit ute i så god tid som i år - VAD ska jag göra sista veckan före jul nu? ;-)

Det blev inte så mycket sytt förra veckan heller. Och det berodde på två saker: för det första lånade jag hem en kantbandsapparat från sybehörsaffären. En sådan där med en tratt där man trär in kantbandet och det ska komma ut ur en liten, liten spets och sen under pressarfoten och så kan man sy fast kantband i ett enda moment. Jag blev varnad av damen i affären om att det skulle vara lite trixigt, men det var ju fullkomligt omöjligt! Kollade efter en hel del trixande till sist in husqvarnas hemsida och fick se att jag fått "fel" bredd på apparaten, 6 mm istället för 12. Nåja, igår lämnade jag tillbaka den och fick med mig en annan modell hem för prov - ja, för ni ska inte tro att hon ville att jag skulle betala denna utan att först ha provat den, ånej, då skulle hon inte kunna sova om nätterna.... Den damen brinner verkligen för sitt arbete!
Så den här haklappen är bandkantad enligt den gamla "hederliga" metoden: först syr jag fast kantbandets ena sida rätan mot haklappens aviga och sen viker jag över och syr från rätsidan.



Den andra anledningen till att det inte hanns med någon sömnad under den lediga fredagen ser ni här:



Jag och pojkarna ägnade större delen av fredagen åt att måla, limma, spika och lacka vårt egna fågelbord. Nu ska det bara sättas upp också, det får vi göra imorgon om vi hinner. För imorgon ska vi baka pepparkakor med mormor, "moster" I och lilla kusinen H.

Kommentarer

  • áYeliqa säger:

    Kul att ha kunnat "hjälpa" dig lite till en lugn december, om det nu finns några sånna :D Jag har också hunnit en bra bit på väg, men än återstår det lite smått och gott :)



    Vilken fin liten haklapp du har sytt och fågelbordet blev ju kanonfint. Så duktiga ni är. Blev ju riktigt sugen på att göra ett jag också. Tänk så stolt pojkarna måste känna sig när de ser ut genom fönstret på alla småfåglar som äter från deras fåglebord.

    2008-12-02 | 14:20:59
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • bitte säger:

    Hej vill tipsa dig om en super tävling som market2member har.



    Värva nån vän och vinn snygga priser.Jättelätt att vinna



    Har en jättestor julklappssäck med massa vinster.



    Allt är gratis gå in här



    http://www.market2member.com/invitation.jxp?uid=78d1bddb-e2da-4822-9b05-5a50360bc404

    2008-12-04 | 12:27:43
    Bloggadress: http://blondiesliv.blogg.se/
  • anne säger:

    Hej. Du skrev i min blogg för ett tag sen, jag såg inte kommentaren förrän nu eftersom det stod i ett äldre inlägg.

    Tack för att du gillade byxorna. Och ja, det är Gynthers mönster. :)

    2008-12-04 | 15:05:12
    Bloggadress: http://annesyr.blogspot.se
  • Mia säger:

    Ja, tack för hjälpen, det är skönt att ha kommit så här långt, fast man lyckas ju alltid hitta nya "måsten"...:-)



    Pojkarnas pappa fick lov att sätta upp fågelbordet till slut. Jag är precis oduglig med hammare, såg osv. Men fint blev det och barnen satt i soffan och räknade fåglarna hela första eftermiddagen:-)Fågelbord är definitvt ett pyssel jag kan rekommendera!

    2008-12-08 | 10:47:53
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: