SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Topp enligt ta-vad-du-har

Kategori: vuxenkläder

Den här toppen klippte jag till och började sy på när resten av familjen var på Öland, men den blev liggandes när jag först sydde Hs klänning istället. Den är sydd av en stuv från Stoff & Stil (om nu enmeters bitar kan kallas stuv), som om jag inte minns helt fel inhandlades strax före jul. Toppen går även den under mitt man-tar-vad-man-har-hemma tema. Men jisses vad det var nära att jag häromdagen spräckte mitt löfte till mig själv om att inte handla något syrelaterat denna månaden. Skulle bara handla lite mat, men det var som om högre makter drog mig mot systället och jag hade en paket Prymknappar i handen innan jag insåg på vad jag höll på att göra...



Mönster till toppen  med raglanskärning kommer från Allt om Handarbete nr 4 (lånat från biblioteket) och var egentligen ämnad för stumt tyg, men jag tog en storlek mindre än vad jag normalt brukar ha och det blev bra. Uteslöt en knappslå fram och kantade halsringningen istället för att sy halsinfodringar. Som vanligt när jag kantar med trikå så drar jag inte tillräckligt i kantremsan under sömnaden så slutresultatet blir lite för slappt - måste komma ihåg detta till nästa gång.

Rynkningen under besparingen fick sys om ett par gånger. Först sydde jag två rynktrådar som vanligt, men tyckte inte att det hela blev särskilt bra och var nära att ge upp och förpassa toppen till UFO-lådan när jag kom på att min maskin faktiskt har en särskild rynkfot. Dags att testa den alltså- under testet gick det finfint att rynka det undre tyget samtidigt som det övre behölls slätt och de båda lagrena syddes samman. Tyvärr slog det hela inte fullt så väl ut när det var dags för toppen utan det blev till att sprätta igen. Rynkade således toppen för sig och sydde sedan fast rynket på besparingen med raksöm.

Ärmfållarna och fållen i nederkanten är sydda med tvillingnål, försöker annars undvika det så långt som möjligt för jag tycker inte att det blir så snyggt  som man kunde önska på baksidan. I fållen i nederkanten har jag trätt i ett smalt resårband för pös, men jag är inte riktigt hundra på om jag ska ha det så eller om det bara ska vara en vanlig fåll där.

 

Kommentarer

  • á Yeliqa säger:

    Åh så snyggt tyg!!! Jag hade en månad i juni där jag bara sydde av det jag hade hemma och det var så skönt att få rensa upp lite och även bli av med lite dåligt samvete:) Kanske dax för en till sån sy-vad-du-har-hemma-månad:)

    2008-08-11 | 10:27:32
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack! Är själv helt förälskad i tyget, det är MINA färger precis. Har tagit lång tid för mig att kunna sätta saxen i det, men till slut insåg jag att jag nog skulle bli gladare av att det blev något av det.

    2008-08-11 | 13:28:57
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: