SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Redo-jeans

Kategori: barnkläder





Dessa jeans "hittade" jag i att-göra-lådan i stort sett färdiga sånär som på benfållarna. De är de första byxorna jag sydde för ca 1 ½ år sedan och de är fortfarande lite stora :). De är sydda på min gamla Husqvarna från 70-talet med bara raksöm och zigzag. Det var min mammas första egna symaskin som jag sen fått "ärva".  Till jeansen slaktade jag två par gamla avlagda vuxenjeans. Mönstret är i storlek 4 år och kommer från Stoff & Stil, men att döma av storleken la jag till sömsmån( S&S mönster har redan sömsmån) och det är troligen därför som de hamnat i att-göra-lådan.

Jeansen var som sagt nästintill färdigsydda, men vid provningen beslutade jag mig för att sänka midjan lite - killarna gillar inte att byxorna går för högt upp på magen. Jag sprättade loss linningen och klippte bort ungefär 3 cm runt om på byxan innan jag sydde fast linningen igen och stickade ner sömsmånen mot byxan. Eftersom byxbenen fortfarande var lite långa valde jag att göra benfållen som en kanal med resårsnodd i, på det viset kan jeansen användas längre. Först sydde jag två knapphål för resårsnodden att komma ut genom - här var jag lite lat och tänkte att jag inte behövde byta från jeanstråden till vanlig tråd. Men det blev inte bra så jag fick sprätta och sy med vanlig tråd. Vek upp dubbelt och sydde därefter kanalen så att knapphålen hamnade på insidan av byxbenet. Hittade en meter resårsnodd och  2 snoddstoppers i lådan - det räckte precis. För att killarna inte ska snubbla på resårsnodden sydde jag fast en liten "hållare" i sömsmånen på benet. Här hittade jag lite randigt band från Panduro- egentligen är det avsett för scrapp så vi får se hur kvaliteten är, men skulle det tappa färg så syns det ju inte från utsidan. Som avslutning sydde jag lite förstärkningar på bakfickorna - lite snett fram-och-tillbaka med förstärkt raksöm.



Bildkvaliteten är inte den bästa här, men H vägrade att ta av sig byxorna sen han väl fått på sig dem - så jag antar att det blir hans jeans, L får ha ett par andra. Särskilt nöjd var H med "rejserbilen" på ena framfickan och att byxorna inte satt åt för hårt i midjan.

++++: Byxorna blev klara - till slut - och innan de var urvuxna. Sen måste jag ju säga att jag är stolt över mig själv som fick till dessa byxor som allra, allra första alster på en så gammal och enkel symaskin. Eftersom jag bara använt saker från mina lådor fixade jag ta-vad-du-har grejen även denna gång. Positivt även att H gillade byxorna så mycket!

----: Kamerans minneskort flippade ut och krävde en formatering. Tack vare min tekniksmarta bror lyckades vi rädda bilderna som fanns på genom att ladda in dem i datorn före formateringen. Så tack R! Annars inget negativt - det skulle i så fall vara att jeanstråden som jag använde först var slut och jag nu fick ta en som var nyansen mörkare istället.

Kommentarer

  • Josefin säger:

    Dom vart ju supercoola!!! Jag skulle kunna ha ett par likadana!! (förutom racerbilen då!)

    /Josefin

    2008-08-22 | 15:45:26
    Bloggadress: http://josefindesign.blogg.se/
  • Mia säger:

    Tusen tack! Jo, jag är oxå rätt nöjd. Funderar på att använda mönstret för att sy "dagisbyxor" i bävernylon till killarna. Behövs nu när hösten närmar sig (fast jag får ju vänta till i september då ;-)

    2008-08-22 | 21:50:12
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: