SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Lite matematik...

Kategori: barnkläder

Jag har märkt att tygåtgången som står i ett mönster oftast inte stämmer, utan att man kan om man pusslar lite få ut mönsterdelarna på en mindre tygmängd än angivet. Sen gäller det förstås att om man syr två likadana plagg, vilket jag ju oftast gör, kan man oftast också räkna med något mindre tygåtgång än den dubbla.
Jag ville sy fleecejackor åt H & L att ha framåt våren. Enligt mönstret från Allt om Handarbete skulle det gå åt 90 cm fleece * 2 alltså 1,80 m. Jag hade en bit koksfärgad polarfleece liggandes inköpt på Stoff & Stil för knappa 40 kronor, men den var bara 155 cm. Dessutom var den mönstrad och det krävdes mönsterpassning för att det skulle bli snyggt. Jag ritade av mönsterdelarna och provlade ut dem på tyget. Det visade sig möjligt, men jag var tvungen att ha tyget enkelt, och dessutom pussla en hel del för att få mönsterpassningen att stämma. Jag tycker att jag lyckades rätt bra.

image86


Tyvärr hade jag inga blixtlås hemma när jag började sy, så jag kunde inte färda jackorna i ett svep, men införskaffade två på S&S för 25:-(!!!) stycket. Hur kan de sälja dem så billigt? I går kväll var mannen iväg i Örebro så jag fick vänta tills jag lagt barnen innan jag kunde sy i dragkedjor och fålla samt sy fast innerkragen för hand. Det hann bli rätt sent...*gäsp* Symärkena är återvunna från killarnas gamla byxor och passade bra på jackorna. Den sena timmen var värt det (som vanligt) när killarna blev så här fina och glada till dagis.


image87

Ja, just det för att återknyta till matematiktråden igen. Jackorna kostade alltså totalt 37+ 50 = 87 kronor + lite tråd och tid vid symaskinen. Det tycker jag är billigt för två jackor!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: