SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Tomtekläder på G och julmys

Kategori: pyssel

Piggnat till och hunnit med lite pyssel sen sist. I torsdags och fredags var jag hemma med busfröna och förutom de vanliga göromålen hann vi även med lite julmys. Pepparkaksbak och att göra iordning ett julljusfat. I torsdags handlade vi och gjorde pepparkaksdegen. Fredagsförmiddagen ägnades åt städning eftersom det inte har blivit gjort innan när jag varit sjuk. På eftermiddagen bakade H & L pepparkakor - det tyckte de var roligt. I år klarar de av att kavla och ta ut figurer själva, mamma fick bara försiktigt lägga dem på plåten på nåder. Efter baket gjorde vi iordning ett fat med julljus att ha på köksbordet. Jag tycker det är så mysigt att ha tända ljus till måltiderna och så "julade" vi till ljusfatet med mossa från trädgården och kottar som barnen plockat när de haft skogsdag på dagis. Kottarna "återanvände" vi från det gamla ljusfatet och egentligen hade pojkarna velat gå till skogen och plocka nya men jag kände att jag tyvärr inte orkade det riktigt ännu. 


                                                 


Under de två lediga dagarna hann jag även med att färda tomteväst nummer 2 och att påbörja tomtebyxorna. Hittade en byxa i en av mammas gamla böcker, men mönstret var inte i fullstorlek utan man skulle förstora efter ett rutnät. När jag väl förstorat mönstret tyckte jag att det inte såg så bra ut, så jag började ändra lite. Mätte på H & L och justerade midjan och och stussvidden och benlängden. När den justeringen var klar var jag ändå inte riktigt nöjd utan jämförde med byxgrundmönstret från Gynther och ändrade mönstret än en gång. Det färdiga mönstret är en byxa utan sidsömmar och byxben som slutar något ovanför anklarna. Efter att ha sytt gren- och innerbenssömmen och provat på L insåg jag att byxan krävde en infodring för att inte bli för låg i midjan. Således infodring och resår i midjan. Resåren zigzagades fast på infodringens aviga och veks sedan mot avigan igen. Fållade byxbenen nedtill, har lämnat ett litet hål för utifall att jag ändrar mig och vill ha resår även i bensluten. Det sista på byxan syddes igår kväll när barnen lagt sig eftersom jag jobbat hela helgen. I lördags var jag så trött så jag somnade i soffan till Bolibompa, trots en lugn och fin dag på jobbet.  Att jag hade ork att färda byxan igår beror helt och hållet på att jag laddade energi under dagen m.h.a. helt underbara Helena Cura och hennes sinnesgym som vi besökte igår med jobbet. Underbar avkoppling under arbetstid och Helena själv är ett energiknippe som sprider glädje omkring sig!

Nu återstår alltså bara byxa nummer 2 och så är tomtarna klara. Det verkar t.o.m. som om jag ska hinna i tid. Här kommer en bild från i morse när L provade hela tomtemunderingen. Han har en färdigköpt luva sen innan men frågade ändå mamma om hon inte kunde sy en ny. Vilken sötnos han är!

                                                                                               


                                     image12

Kommentarer

  • Ina säger:

    Jättefin Lukas är i tomtedräkten!

    2007-12-10 | 15:40:35
    Bloggadress: http://ina8179.bloggagratis.se
  • Mia säger:

    Visst är han! Vi får väl se om de vill visa tomtekläderna för dig på fredag. Annars har vi nog både bättre foton och filmklipp på tomtenissarna att visa vid det laget.

    2007-12-12 | 09:34:32

Kommentera inlägget här: