SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Lejontröja

Kategori: barnkläder

 
 
Den här tröjan till lillebror har jag haft i huvudet länge nu - så skönt att äntligen sy den och få till det riktigt bra! Jag har använt mig av samma mönster som till Jurassictröjan och tröjan med stjärnorna. Det hela började när jag ville klippa till lite tyger för att tömma av på lagret. Den grönrandiga rundstickade trikån från MG-tyger räckte precis till fram- och bakstycke och ärmarna klippte jag i JNYs turkosa interlock utan kanintrycket. Tillsammans fick de två tygerna mina tankar att gå till djungeln och dess djur. Gjorde något försök till att rita motiv för applikation, men fick inte riktigt till "det", men så en kväll på det nya året satt jag och inspirationssurfade och kom in på Lipfish härliga barnkläder i glada färger med djurmotiv. Då sa det bara klick, och så gick det upp för mig att jag ju skulle göra en lejonapplikation på djungeltröjan.
 
Mönster på lejonansikte snodde jag fräckt ur en gammal handarbetstidning, där den dock var tänkt som kudde. Snabbt ströks vlisofix på lite olika spillbitar som fanns i lådorna hemma. När väl inspirationen kom, ville jag sätta igång med sömnaden på en gång, men min Totally Stable hade kommit bort i julstädningen, så jag tänkte för mig själv att jag kör med något annat mellanlägg på baksidan. FEL tänkt! Det var bara att sprätta knögglig söm och lägga en beställning hos Bibbi. Med rätt mellanlägg på avigan av tröjan gick det hur enkelt som helst att sy applikationerna. Morrhår, mun och ögon paketerades in med ett lager vattenlösligt mellanlägg, typ Solvy, för att sömmarna skulle bli sådär jämna och fina.
Öronen vändsydde jag eftersom jag ville att de skulle stå uppåt och vara lite rörliga. Till nästa gång ska jag ha stadgande mellanlägg inuti så öronen kan stå av sig själva. Efter att jag låtit dem följa med i raglansömmen, sydde jag bara fast dem mot ärmen med raksöm en bit i den svarta satängsömmen. Tyvärr tyckte lillebror att de var väldigt roliga att vifta med, så raksömmarna lossnade snabbt...Jag får göra ett försök till och sy lite längre raksömmar fram och tillbaka ett par gånger så får vi se om det håller. Annars får jag väl frångå min idé och helt enkelt sy en söm runt hela örat så att lillebror inte får något att dra i .
 
Eftersom det här var tröja nummer tre efter samma mönster, flöt ihopsömnaden fint. Jag börjar få till bandkantningarna nu och efter att ha sett Kokalals tut på hur hon stickar ner ärmmuddar beslöt jag mig för att pröva att sy stickningen på själva ärmen, istället för på sömmen mellan mudd och ärm. Det blir bra och fint båda två tycker jag.
 
Jag är supernöjd med tröjan och lillebror gillar den. Färgkombinationerna är glada och färgstarka utan att bli "för mycket". Applikationerna blev bra och gör att jag inte stör mig på att ränderna i det gröna går i vågor. Det enda problemet med att sy den här tröjan är egentligen att vanlig "behovssömnad" nu känns ganska tråkigt och trist.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: