SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Tunika i rött

Kategori: vuxenkläder

 
Jag älskar tunikor,  de är så sköna att bära, passar perfekt både till jeans och min andra favorit leggings.  De går att variera med accessoarer så de passar till vardags och till fest.  Aldrig att det glipar mellan byxa och tröja så du blir kall eller att du oavsiktligt råkar visa mer än du önskar. Därför blev jag extra glad när den senaste Ottobre woman innehöll både en tunika och en klänning i trikå. Först ut är tunikan med isydd ärm.  Eftersom modellen verkade bra vågade jag mig på att sy i ett av mina fintyger, det härligt röda Saikura, som jag haft liggande ända sedan i somras. Fickor och halsringning i härligt rödrutig jersey inköpt samtidigt med avsikt att kunna matchas. 
 
Ärmarna förlängde jag ca. 10 cm för att få dem hellånga. Jag fattar verkligen inte vitsen med kortare ärmar under denna kalla årstid. Fickor är bra på jobbet, särskilt om man har leggings till tunikan,  eftersom man annars får svårt att ha med sig jobbtelefonen. Men jag gillade inte att fickorna var så kantiga,  de ger ett så hårt intryck, så jag ritade om dem och rundade till dem. För att få till perfekta runda fickor finns det ett knep som i korthet går ut på att sy rynktrådar i rundningarna och sedan pressa fickan runt en mall av kartong.  Mina blev inte helt perfekta, men tillräckligt för att jag ska vara nöjd.  Jag ville inte ha fickorna på magen och få onödig uppmärksamhet där så jag sänkte ned dem ungefär en decimeter.  Det blev mycket bättre.  Idén om att sy en bit spets under namnlappen fick jag från en tjej som gjort så i fb-gruppen Vi Sytokiga.  Jag tycker det ser mer feminint ut och så syns lappen bättre också. 
 
På det hela så är jag nöjd med tunikan.  Lite sladdrig upplever jag att halsmudden är, så nästa kanske jag bandkantar eller att jag bara gör mudden smalare och lite kortare.  
 
Ja, en sak till innan jag slutar.  Det är livsfarligt att vara sjukskriven och inte orka göra annat än att surfa på mobilen.  Då kan man ju hitta nya appar, som gör att man måste göra fotokollage av alla bilder man har i telefonen och sen dessutom göra inbjudningskort till lillebrors kalas med samma app. Helt galet roligt! Bara så ni vet. 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: