SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Till minsta nissen

Kategori: snabbt & enkelt

Ja, jag vet,  Lucia är över och luciatåget gått sedan länge, men en tomtenisse passar väl under hela julen? 
 
  Lillebror ville förstås inte alls vara tomte utan lucia, ända tills han kom på att det innebar att han förutom krona också skulle ha vit klänning. Sötnos! Klänning är för tjejer tycker lillebror. Istället kom han efter lite funderande fram till att tomtenisse var det han ville gå som. Jag hade kunnat åkt in till närmsta affär och köpt en tomtedräkt precis som alla andra. Men jag älskar ju att sy och hemma fanns en lagom stor bit röd trikå med lite sammetsaktig yta. Perfekt!  Mönstret till jackan hämtade jag från Ottobre kids 5/2005 och byxmönstret är mitt vanliga Simo också från Ottobre kids, nu en storlek större. Jackan knäpps med kardborre, som döljs under de svarta knapparna.  Byxbenen förlängde jag ca 10 cm och så sydde jag den snabba, enkla varianten på resårkanal både där och i midjan. Tomteluva hade vi redan hemma så det sydde jag ingen ny.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: