SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Festblåsa

Kategori: vuxenkläder

Nyårsafton firade vi hemma med hela huset fullt med vänner och barn, totalt över tjugo små och stora. Lite stökigt och stimmigt var det ju förstås med så många gäster, men mycket trevligt. Alla åt och drack och umgicks till långt efter det magiska tolvslaget, eller ja, några av de mindre barnen däckade tidigare under kvällen. Till den skaran hörde lillebror, som somnade strax efter elva och var stört omöjlig att få liv i vid tolvslaget. Morgonen efter var han väldigt besviken över att ha missat raketerna, men storebrorsorna ritade fina raketteckningar och gjorde raketramper av skokartonger för att trösta honom.
 
Till denna kväll sydde jag mig en riktig festklänning, snygg och skön, men inget att ha till vardags eftersom den visar lite väl mycket hud. Hade lilamelerad glittrig trikå inköpt på Stoff & Stil hemma och hittade ett mönster i en Burdatidning på en asymmetrisk klänning/topp som fanns i flera olika längder och varianter.
 
Jag valde en klänning som slutar strax under knäna. Beskrivningen var krånglig så jag valde att köra efter eget huvud. Ärmhål och halshål kantades med vit "trosresår". Först funderade jag på vikbandsresår, men det föll på att jag inte hade någon passande kulör hemma. Dragskon på axeln åstadkom jag genom att sy fast ett brett vävt band under axelsömmen och sedan sy kanaler och sicksacka fast knytbanden nära halshålet.
För att få lite mer rörelsevidd och som en spännande detalj valde jag att inte låta den vänstra sidsömmen löpa hela vägen ned till fållen utan konstruerade ett sprund som börjar halvvägs ned på låret. Nu under vintertid använder man ju ändå färgade strumpbyxor så det blir inte alltför utmanande. En del småmissar i sömnaden, men på det hela är jag rätt nöjd med klänningen, även om den inte ser mycket ut för världen på fotona liggandes platt på ett bord. Men som man brukar säga " den ser bättre ut på". Jag funderar redan på att sy toppen, som ju är lite mer användbar eftersom man kan bära den med jeans och en kofta över till vardags.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: