SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Ambivalens

Kategori: barnkläder

Tvekans drottning här. Ena stunden surfar jag runt bland diverse tygshoppar/ -sidor och vill bara HA ALLT. NU! För att i nästa stund komma på att jag inte har plats för mer tyg och alltså borde sy upp lite av det jag redan har här hemma. För att minuten efter komma på att jag bara MÅSTE köpa det där alldeles speciella tyget. GALET! Jag vet. 
 
De här byxorna till lillebror är iaf ett litet försök att minska tygförrådet här hemma.Jag testade ett mönster från Ottobre 4/2008 - nu när lillebror kommit ur småbarnsstorlekarna finns det mycket nytt att prova på även i de gamla tidningarna.
 
 Den randiga velouren är ett gammalt traderaköp som blev aningens fel. Jag fattade aldrig att rändernas ledd var på diagonalen mot ludden och således stämmer vare sig lyster eller stretch. Men det har inte hindrat mig från att tidigare ha sytt två par byxor av tyget och nu blev det alltså ett tredje par. Det visade sig emellertid när jag börjat klippa till att jag omöjligt kunde få till mer än ett bakstycke så jag fick skarva med en mörkblå stuv velour. Mudden kommer från min lokala sybehörsaffär och är helt gudomlig. Hållfast och supermjuk, MEN den töjer inte lika bra som Stoff & Stils. Bakfickan fållades med dekorsöm i rött med bilar, men den syns inte särskilt väl så det var bortslösad tid. Ränderna fick jag inte att stämma på något som helst vis vid sömnaden, trots att jag lagt ned extra tid på att klippa i enkelt tyg och trixa för att få det rätt. Men byxorna duger som lekbyxor på dagis och kanske är det inte så många mer än vi synördar som bryr oss om ränder som stämmer. Alldeles säkert inte treåriga buspojkar!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: