SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Båtklänning

Kategori: vuxenkläder

 
 
Vi är båtfolk och tillbringar en del av vår lediga tid ute i Blekinges underbara skärgård. Barnen leker och stojar och vi vuxna kopplar av på ett sätt som är omöjligt hemma.  Därför kändes det som det var menat när en fb-kontakt ville sälja "pippi tyget" och jag var den lyckliga köparen.  Jag tycker tyget är sådär härligt somrigt och marint och påminner mig om hur härligt båtlivet är. 
 
Redan när jag köpte tyget visste jag att jag ville sy en klänning till mig själv.  Jag valde att sy Matisse ur Ottobres vår/sommar nummer,  men utan ärmar.  När jag började sy upptäckte jag att jag inte hade framilonband nog till att rynka kjolen och Bibbi har ju som bekant semesterstängt,  så jag körde på det gamla hederliga sättet med dubbla rynktrådar. Det gick, men det är inget jag skulle göra om eller rekommendera någon annan eftersom det är svårt att få en bra och jämn rynkning. Jag tyckte jag fått till det bra, men så såg jag att jag lyckats få tyget dubbelt på ett ställe på bakstycket och det bildats ett veck där. Tråkigt och irriterande, men jag valde ändå att inte sprätta och sy om hela vägen runt.  Jag får väl låta bli att titta mig för mycket i spegeln så stör jag mig inte på det. Ett annat störningsmoment är bandkantningen: enligt beskrivningen ska kantbandet vara 0.85 av tygets längd om man kantar med jersey.  Jag brukar ha kortare kantband, men när jag sydde detta härom kvällen hängde visst inte min hjärna med och jag körde på Ottobres rekommendation. Resultatet är att hals- och ärmringning är för slappa iaf i mina ögon. 
 
En sak är jag väldigt nöjd med och det är mönsterpassningen. Jag läste för hur länge sen som helst på Kokalals blogg att hon använder spraylim för att få exakta ränder.  Nu äntligen har jag testat.  Använde mig av limstift som går att tvätta ur och det funkar toppen.  Perfekt start i början på sömmarna med kantbandet som ju annars alltid vill glida isär.  Så sist en skrytbild. 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: