SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Vad jag dragit mig för att göra länge nu

Kategori: återbruk

 
För sådär en fem-sex år sen fyndade jag en helt underbart skön fåtölj med tillhörande fotpall för en hundring på idrottsföreningens loppis. Jag var på jakt efter en bred fåtölj med hög rygg åt mannen i huset och blev helt överlycklig när jag hittade denna sköningen. Jag fick till och med hjälp att lasta in den i bilen och väl hemma konstaterades att den var helt perfekt. Ja, förutom möjligen då klädseln, som i det läget var hel och ren, men knappast i min smak. Trots det har fåtöljen hängt med som skön sittplats i "pojkrummet", uppflyttad i vardagsrummet som ammningsfåtölj för mig när lilleman var liten och som tillflykt för både stora och små. Ja, kort sagt, hela familjen har älskat denna möbel. Men kärleken har sitt pris och fåtöljen har blivit illa åtgången med fläckar som inte gått bort och nu slutligen hål i klädseln.
 
Mannen har tyckt att jag gott kunde klä om fåtöljen och det var ju lite tanken redan från början, men jag har dragit mig för att starta detta projekt då jag inte varit säker på att ro det i land. Hade fåtöljen haft rakare former så hade jag kunnat sy ett tvättbart överdrag, men nu med de runda formerna var jag osäker på hur bra det skulle bli. Som en utväg inhandlades ett enkelt överdrag, som i stort inte var annat än ett stort tygskynke. En nödlösning, som dock inte var särskilt tillfredsställande då överdraget aldrig tycktes stanna på rätt plats utan bara gled runt och av fåtöljen. Och överdraget behövde ju tvättas också och då passade lillebror på att sticka in sin hand i ett litet hål som fanns i sitsens klädsel och plötsligt var hålet inte så litet längre. Ingen återvändo tycktes längre finnas.
 
En förmiddag när pappan och tvillingarna var utomhus och jag och lillebror tvingades vara inomhus pga. öroninflammation och halsfluss fick jag så "rycket". Jag tänkte först bara kolla lite hur den var uppbyggd, men det hela slutade med att jag skruvat isär hela fåtöljen och börjat dra bort en del av den miljon klamrar klädseln var fäst med. Jaha, kanske inte det smartaste när man fortfarande är sjuk, men jag kände att jag behövde något att syssla med. Själva tyget är det köpta överdraget som ju inte längre skulle vara till någon nytta. Sakta, sakta har fåtöljen omvandlats del för del. Jag har ryckt klamrar, fotat lite där jag varit osäker på hur saker och ting skulle sitta. Sprättat och strukit den gamla klädseln innan jag använt den som mall för den nya.  Sytt och provat och sytt om lite där det behövts. Dragit i tyget och klamrat fast det. Jag har gjort det mesta själv, med lite hjälp från tvillingarna att lossa klamrar och då och då även en hjälpande hand från maken. Han har fått skruva ihop hela fåtöljen igen. Det där är inte riktigt min avdelning, men sådan tur att vi kompletterar varandra där.
 
 
Det färdiga resultatet är över förväntan - den ser nästan som ny ut och den nya klädseln är mycket mer up-to-date. Nu kan vi njuta många år till av vår sköna fåtölj. Nu återstår bara fotpallens makeover, men till den behöver jag inhandla lite mera tyg.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: