SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Velourjacka med kaninfickor

Kategori: barnkläder



Den här jackan har verkligen varit en följetong. Jag klippte till tygerna ungefär samtidigt som jag sydde velourbyxorna med kaninfickor. Mönstret kommer från Ottobre och finns i samma nummer som byxorna, 4/2011. Det hade inga fickor från början, utan dem ritade jag eftersom jag tyckte att det vore roligt med matchningen. Jag sydde också fickorna färdigt ganska snart, men sen blev jackan liggande osydd ett bra tag.

Det är ju ofta så i livet att när det händer något så kommer allt på en gång, lite så har vi haft det ett tag nu. Det har inneburit att jag inte haft varken tid, ork eller lust att sy och pyssla. Jag har massor med ufon som blivit liggande senaste perioden. När jag väl kommit till skott har jag satsat på enkla ting; sådant som inte kan gå fel eller krångla och sådant som blir klart på en kort stund så att jag fått färdandets tillfredsställelse. Bloggandet har ju som märkts också fått stå tillbaka och jag har inte varit särskilt flitig med att följa andras bloggar heller så jag har en hel del inspiration att hämta från allla duktiga sy- och pysselbloggare när väl lusten finns.

Men så en dag under lillebrors sovstund gick jag in i min lilla skrubb där symaskiner och tyg bor, hittade jackan och beslöt mig för att nu var det hög tid att färda den, helst innan lillebror vuxit ur den. Så jag satte igång, men när jag skulle sy i ärmarna började Ove krångla. Jag prövade allt från att trä om, till att mixtra med trådspänning, men utan önskat resultat. Efter att ha sprättat ett antal gånger prövade jag att byta nål och minsann Ove blev som en helt ny människa (fastän han bara är en maskin). Nu flöt sömnaden på utan minsta besvär och jackan blev klar i ett huj.

Velour och muddtyget kommer från Stoff & Stil. Velouren är en liten stuv som blivit liggande efter att storebrorsorna fått mjukisar i tyget för något år sen. Nu är det bara en ytte pyttebit kvar, som jag hoppas räcker till shorts till lillebror också. Ficktyget med kaninerna kommer ju som bekant från Jny Design och där har jag en rätt trevlig liten bit kvar som säkert räcker till en tröja eller två. Dragkedja fick jag lov att lägga på beställning från Bibbis textil då ingen av dem jag hade här hemma passade. Egentligen var jag ju med i Beas använd det du har utmaning, men jag ansåg att blixtlås kunde räknas som nödvändigt tillbehör i det här fallet.

Tja, på hela taget är jag rätt nöjd ändå. Jackan blev klar innan A vuxit ur den. Jag fick till den precis som jag ville till slut och den är perfekt att ha både under den vanliga vårjackan kalla morgonar och utan något över varma, soliga försommareftermiddagar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: