SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Färgglad krita

Kategori: leksaker







Hemma hos oss ritas det en hel del i perioder. Då får man med tiden kritstumpar eller om konstnären är lite hårdhänt en hög avbrutna kritor. Tidigare har jag kastat alla små kritbitar. men inte nu längre. Av alla bäckar små, kan bli en hel å. Eller en stor regnbågsfärgad puckkrita. Inspiration och tutorial på engelska finns här. Visst verkar det hur enkelt och roligt som helst? Lite tips på vägen:

  • sortera kritstumparna (vaxkritor) i plastmuggar. Olika nyanser av samma grundfärg tillsammans. Större bitar bryts för att smälta fortare.
  • använd plastmuggar av lite tjockare kvalitet. Mina smälte ihop och liknade petflaskbottnar efter några vändor i micron.
  • smält kritorna i vattenbad på full effekt i några minuter i taget och skaka/ blanda om kritblandningen mellan varven. Håll hela tiden koll på muggen för det kan gå rätt snabbt. 
  • använd en annan plastmugg, creme fraiche förpackning eller gammal muffinsform som gjutform. INTE en form som du tänker baka i igen för kritorna kan efterlämna oönskad överskottsfärg. Jag använde en muffinsform i silikon för den hade en så bra och lagom storlek och form. INTE bra! Trots flera diskningar finns en irriterande färgrand kvar. Även fast jag vet att formen är ren känns det inte som om jag vill baka i den igen. 
  • kritblandningen blir väldigt varm så det är inget som barnen bör handskas med. Låt kritan svalna ordentligt innan den tas ur formen. Ganska svårt med tre nyfikna små medhjälpare, men det gick. Klart att måla!

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: