SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Kamerafodral i filt

Kategori: återbruk

Om man bildgooglar "camera bag+felt" får man upp en massa inspirerande bilder på kreativa kamerafodral i filt, bl.a. från superduktiga Hiné, som säljer kamerafodral och annat fint i sin etsyshop. Nu är ju jag sån att när jag ser något som jag gillar med ett pris som jag inte gillar tänker jag att det där fixar jag enkelt själv. Easy peasy!
 
Sagt och gjort; lite filt inhandlades second hand, kameran mättes, mönster konstruerades och så satte sömnaden igång. Jag hade turen att få tag på tre olika nyanser blått; den ljusaste använde jag som foder och detaljer på utsidan, medan de mörkare nyanserna användes till fodralets utsida. Utsida och foder fästes i varandra med vlisofix. Alla sömmar är sedan sydda för hand. Eftersom jag inte är särskilt van eller duktig på handsömnad tog det väldigt lång tid - två misslyckade försök behövdes t.ex. innan jag fick till langettsömmen. Fodralet stängs med kardborrband - om jag hade varit säkrare på placeringen av dem och övriga detaljer på fodralet hade jag sytt fast dem först INNAN jag sydde ihop fodralets delar, men det var jag ju inte...så det tog ganska lång tid och mycket tålamod att sy dem efteråt. Nåja, jag har lärt mig ett och annat och sömnaden av kamerafodral nummer två går mycket enklare och snabbare. Bra för jag hade tänkt att de skulle bli julklappar åt de stora killarna - så snälla skvallra nu inte!
 
Eftersom fodralet är gjort i filt inhandlad på second hand och en del av knapparna är återbruk så tänkte jag att det här inlägget skulle kunna kvala in på Klockarbarns sista återbruksutmaning.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: