SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Nattsvarta Danny

Kategori: barnkläder



Storebrorsorna har fått varsitt par svarta mjukisar till Halloweenutstyrseln. Avskalat enkelt med mudd i midjan och raka benslut; ett spindelnät som enda dekoration. Modellen Danny fanns i Ottobres höstnummer för i år. Egentligen tycker jag att mjukisar med mudd i bensluten är mer praktiskt, men gjorde avkall på det praktiska den här gången. Blev först lite nervös när jag klippte till midjemudden eftersom den var så smal, men när jag sen läste i materiallistan insåg jag att det inte skulle vara någon resår i utan bara ett knytband. Vid provning av byxorna tyckte bägge killarna att det var superskönt med bara mudd i midjan. Några knytband behöver de egentligen inte i och inga har kommit i ännu - det har låg prioritet just nu eftersom jag ännu syr Halloweendräkter för fullt till lördagens fest.

Inte mycket att orda om sömnaden, mer än att jag när jag skulle fålla Ls byxben (den svarta fållen) inte för mitt liv kunde få till vikningen av fållen så att jag fick rätsidan av flatslocksömmen på byxans rätsida - NATTSVART! Efter att ha sytt ett stort antal provsömmar så gav jag upp och så sydde jag helt enkelt så att avigan, den med de lodräta stygnen, blev utåt. Vet inte om mitt tankeproblem berodde på sömnbrist eller inte, men om någon har tips på hur man fållar med flatlock så rätan blir utåt så mottas de tacksammast! Hs byxor fållades med täcksöm istället. Han ville ha vit tråd eftersom sömmen skulle se ut som spindelnät - så här i efterhand kan jag tycka att jag kanske skulle haft täcksömmens aviga utåt för mer spindelnätseffekt, men H är nöjd.

Spindelnäten på benen är jag inte heller helt nöjd med. Ritade motiven på frihand med Puffliner som jag sedan ångade från avigan. Själva effekten är snygg, men jag skulle vilja att jag hade kommit på att göra näten lite kantigare innan jag började rita dem. Nåja, killarna är nöjda så då får väl jag också vara nöjd.

Både sweatshirttyget och mudden kommer från Stoff & Stil inköpta i augusti. Tycker att det nya muddtyget känns lite tunnare än det jag har köpt därifrån förut, men jag kan ha fel. Pufflinern är från den lokala Tyg och Hobbybutiken som för Panduros produkter.

Ser ni förresten hur skrynkliga byxorna ser ut på bilden? Konstigt, sekunden innan jag skulle ta fotot låg de fint nystrukna på golvet, men så kom en liten vandal och ryckte åt sig byxorna från golvet. När jag la ut dem igen såg de som på bilden ovan. Så dumt av mig att lägga ner tid på att stryka byxor för sedan att lägga dem på golvet ;-)

Kommentarer

  • Tina säger:

    hej, är sweatshirttyget från stoff och stil ganska tunt? :)

    2011-03-23 | 10:25:45
    Bloggadress: http://tinatinaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här: