SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Inte fullt så ryslig drakdräkt

Kategori: barnkläder







Lillebror skulle naturligtvis också vara utklädd på Halloween.  Men det fick ju inte vara alltför skräckinjagande så valet föll på en drakkostym. Inspirationen kommer från Ottobres hemsida, där jag tidigare sett ett helt underbart sött joggingset i velour med små draktaggar på ärmar och ben. 

I gömmorna fanns lite egenfärgad grön JNY designtrikå, som tyvärr inte hade blivit helt bra vid infärgningen utan fått lite fläckar med färgskiftningar - den passade perfekt nu. Där fanns också några bitar av det orangefärgade kanintyget utan tryck. En loppisfyndad grön dragkedja i benens innersöm förnenklar blöjbyten och gör mannen glad eftersom han med sina stora fingrar har svårt för alla små pytteknappar. I Baby Coolanda använde jag inget mönster utan klippte direkt efter en av As pyjamasar. Klippte även till en blöjkil för att den lilla rumpan skulle få plats. Nu passade det perfekt att ha sömmar även på ärmens ovansida så att draktaggarna hamnade rätt och det inte blev fladdermuskänsla på dräkten. Muddarna i ärm- och benslut och halsringingsremsan klipptes till av samma tyg. Jag var lite osäker på hur mycket jag skulle ringa halshålet så det varken blev för stort eller för lite eftersom jag ville hålla dräktsömnaden så enkel som möjligt och slippa knappar eller liknande i halshålet. Det blev till att klippa lite i sänder och jämföra med befintliga tröjor utan knappslå i halsen.

Mönstret till drakhuvan hittade jag i Sy barnkläder av mjuka tyger - bebishjälmmönstret. Draktaggarna ritades på frihand efter hjälmens form. Hade lite funderingar när jag sydde huvan på hur länge den skulle få sitta på, men A accepterade den. Den sluter tätt kring både hals och huvud så en varmare variant kanske kan fungera som kombinerad mössa och halsduk i vinter.

Drakens svans ritades också den på frihand - jag mätte dräktens rygglängd och utgick från det när jag ritade. Svansen fästes på ryggen med hjälp av kardborrband för att enkelt kunna tas av om lillebror tröttnade på sin svans. Den mjuka delen sydde jag fast för hand på dräktens rygg så att det senare enkelt skulle gå att sprätta bort den för att kunna använda drakdräkten som pyjamas.





Kommentarer

  • Eva Hult säger:

    Du är helt fenomenal på att sy Mia. :-)

    Hoppas allt är bra med er alla! Saknar våra turer till Malmö! :-)

    Kram/ Eva

    2010-11-08 | 11:28:41

Kommentera inlägget här: