SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Heja de gröna!

Kategori: återbruk

I vår lilla by är nästan alla på ett eller annat sätt engagerade i fotbollsklubben; så även vi i vår familj. Storebröderna har spelat sen de var tre med pappa som tränare. Under långfredagen spelade de sin första cup. Eftersom kylan fortfarande hade oss i sitt grepp bara veckan före så hade jag virkat klubbmössor till brorsorna och pappan á la OS-mössan. Idén kom från ena grannen som satte griller i huvudet på mig :-) Sen visade det sig bli lite väl varmt framåt dagen med ullmössa, men de funkar ju till hösten/vintern igen. 



Tanken var att hela familjen skulle tillbringat dagen uppe vid fotbollsplanen, men under veckan drabbades vi av förkylning och feber. Jag var fortfarande inte riktigt bra under fredagen så jag och liten fick lov att stanna hemma inomhus.

På bokrean sprang jag på Baby cool och kunde inte låta bli att köpa den, så efter att ha lånat den åtskilliga gånger på bibblan äger jag numera mitt eget exemplar. I ren Baby cool-anda klippte jag sönder en fotbollströja som ingen i familjen kunde ha. Den var ursprungligen stl. XXL men halshålet var mikroskopiska 48 cm och inte särskilt töjbart. Använde en pyjamas som mall när jag klippte och sparade axelsöm och halshål som det var. Midjemudden från tröjan klipptes i lagom bitar för ärmar och ben och en spillbit blev blöjkil. Jag hittade en nygammal dragkedja som förmodligen skulle har sytts i någon av storebrödernas overaller någon gång men som inte blivit av; den passade perfekt. Overallen blev en hit - inga glipor och så enkelt att byta blöja; mannen är glad över att slippa alla pilliga små knappar att knäppa.





Byxor till L, några mössor, en bärsele och haklapp har jag också sytt den sista månaden, men tiden är knapp och jag har prioriterat sömnaden framför bloggandet. Förhoppningsvis blir det lite bättre framöver så alstren dyker upp vartefter.

Kommentarer

  • aYeliqa säger:

    Härliga mössor, nu är det bara till mamma och lillebror som fattas :)



    Smart ide att använda tröjan till att sy en liten overall:) Nu kan ingen ta miste om vilket lag lillebror hejjar på :)

    2010-04-21 | 13:56:45
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack! Lillebror har givetvis också fått en grön mössa, fast en lite tunnare som passar bättre nu när det blivit lite varmare i luften. Själv passar jag tyvärr inte alls i grönt så jag får vara utan lagmössa.

    2010-05-05 | 15:16:26
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: