SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Att komma till avslut...FO

Kategori: stickat och virkat

Jag vet inte hur det är för er, men jag har i vart fall väldigt lätt för att låta min skapariver dra iväg med mig och börja på nya projekt, men väldigt svårt för att avsluta dem. Särskilt om det råkar uppstå ett eller annat "problem" på vägen... Jag har med andra ord en stor hög med oavslutade projekt, s.k. UFOn, här hemma och den tycks aldrig krympa särskilt mycket.



Den här ponchon är ett UFO som nu, lagom till höstens första frostnatt, alltså blivit ett FO= finished object. Den är virkad i Inka från Drops - ännu ett garn som jag passade på att köpa på mig när garnshoppen hade utförsäljning i våras. Jag började virka den någon gång i maj efter en beskrivning ur en gammal Kreativa Kvinnor. (Har ni förresten lagt märke till att KK försvunnit från tidningshyllorna?)Ganska snart märkte jag att ponchon inte tycktes få rätt triangelform så det var bara att repa upp och börja om från början igen, men hur jag än försökte lyckades jag inte få det rätt. Antingen fel på mig eller beskrivningen.

Garnet hamnade i korgen igen ett tag tills jag för några veckor sen kom på att jag kunde virka den som två avlånga rektanglar som sedan syddes ihop. Började således på nytt och virkade fastmaskor i främre maskbågen för att få ett randmönster. Märkte dock att ponchon blev väldigt kompakt och tung och att garnet inte skulle räcka till en poncho så jag repade upp allt igen... Vid det här laget började maken undra vad jag egentligen höll på med - virka lite och sen repa upp det för att på nytt virka en bit som åter repades upp. Letade efter lämpligt mönster på Garnstudion, men hittade inget som jag tyckte passade förrän jag såg ett mönster på barnponcho i ett tunnare garn. Följde mönstret för stl 12 år rakt av, men eftersom mitt garn var mycket tjockare blev min poncho också större.

Den är lagom varm att ha ovanpå en tröja eller en tunnare jacka nu när temperaturen börjar krypa neråt noll om morgnarna. Det känns dessutom extra skönt att äntligen ha färdat något ur UFO-högen. Så skönt att jag faktiskt bestämt mig för att oktober ska bli min FO-månad. Varje vecka under oktober ska jag färda något taget ur UFO-högen. Det kommer inte att bli helt enkelt att inte falla för frestelsen att påbörja nya projekt - och det kommer jag säkert att göra även denna månaden, men om jag färdar ett påbörjat projekt varje vecka så kommer UFO-högen förhoppningsvis att krympa lite ändå. 

Kommentarer

  • Virkhörnan säger:

    Trots mycket jobb blev den jättefin! Härliga höstfärger! Bra plan du har. Själv är jag helt tvärtom - kan inte påbörja nya projekt om jag inte gjort klart de som redan är igång.

    2009-09-30 | 21:22:04
    Bloggadress: http://virkhornan.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack för den fina kommentaren! Ja, alla är vi olika - en del fullföljer det de börjat på och en del( däribland jag själv) drar ständigt igång nya projekt :-)

    2009-10-01 | 20:23:37
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Rita säger:

    Ja, vad väl jag känner igen mig när du säger att pysselivern drar iväg med en. Jag har såååå mycket på gång och vill göra allt på en gång, men det går ju inte.

    Vad fin sjalen blev, riktigt mysiga färger. Den är säkert jättego' på axlarna nu i höstrusket.

    Ha en bra dag!

    2009-10-02 | 09:42:53
    Bloggadress: http://ritazdesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här: