SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Små presenter

Kategori: pyssel

Killarna var på femårs kalas igår. Tjejen som fyllde år och killarna har känt varann sen de var riktigt små, bara några månader gamla låg de på samma filt...känns som igår, fast ändå inte. Iaf tyckte jag att det skulle vara roligt att ge E något pysslat/sytt och när jag bytte ut Ls läderrem till hans torshammarsmycke mot en liknande men mindre "suttkänslig" rem så fick jag idén till ett halsband med samma princip. "Pärlorna" är egentligen knappar för min sybehöraffär för inte så mycket av Gütermanns smyckesortiment men däremot har hon ett enormt knapputbud. När jag höll på blev jag så ivrig att de blev två små armband också. Egentligen är det inte så mycket att orda om dem, lite knappar i olika form med stort hål att trä snodden genom och sedan knyter man två knutar så att längden går att justera.



Halsband och armband överräcktes i varsin lite påse/väska. Tanken bakom var att väskorna i sig skulle vara en liten present att leka med och fylla med roliga saker. Liknande har jag sett i någon blogg för ett bra tag sen typ i somras, kanske  var det Kokalal,men jag minns tyvärr inte. Till första väskan klippte jag två bitar tyg med hjärtan (Stoff & Stil) i storlek 18*22 cm. Eftersom jag ville att väskorna skulle ha liknande form som de söta små påsar man får i en del butiker klippte jag bort en triangel var sida av botten, ca 4,5 cm tror jag det var. Jag sydde ihop väskdelarna först aviga mot aviga, pressade och klippte ned sömsmånerna innan jag vände påsen ut och in och sydde en söm räta mot räta för att innesluta sömsmånen. Lite mer jobb men så mycket snyggare resultat om någon skulle titta inuti väskan. Upptill vek jag ned dubbelt och pressade fållen(fortfarande med avigan utåt). Innan jag sydde fållsömmen så petade jag försiktigt in handtagen och höll dem på plats med en knappnål. Sen var det bara att vända väskan rätt (utsidan utåt) och sy sömmen. Slutligen vek jag upp handtagen och fäste dem med en söm i sömmen. Väska nummer två klippte jag på frihand, men den blev ungefär lika stor.



Material: Hjärttyg- stuvbit från Stoff & Stil, limefärgat tyg med vita prickar från Panduro. Band: Rödrutigt band från den lokala sybehörsaffären inköpt innan jul avsett till juldekorationer som jag aldrig hann sy, men jag tyckte de bröt av bra mot hjärttyget. Vit spets från gömmorna, om jag inte minns helt fel så är det en bit från ett örngott jag räddade från garaget, det hade använts som torktrasa....

Kommentarer

  • LumLum säger:

    Söta saker. :)

    2009-01-12 | 08:17:51
    Bloggadress: http://lumlumlumlum.blogspot.com/
  • Hanna säger:

    en sån liten väska skulle jag oxå vilja ha. Vill du sy en sån till mig gulliga faster? =)

    Kram

    2009-01-14 | 20:33:05
    Bloggadress: http://[email protected]
  • Mia säger:

    LumLum: tack! Jag tycker själv de ser ut som små karameller, mums!

    Hanna: Självklart syr jag en väska till! Men vad ska det vara för färg/tyg? Jag har ju ett på lager som jag tror hade blivit sött, får jag fria händer?

    2009-01-15 | 08:59:23
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Jeanna säger:

    Söt och rolig idé tycker jag!

    2009-01-16 | 15:43:46
    Bloggadress: http://jeannas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här: