SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Kokeshiklänning

Kategori: barnkläder





Det här tyget såg jag när jag beställde gardiner i höstas och visste direkt att det skulle bli perfekt som klänning till lilla H så jag beställde en meter enkom för det ändamålet. Men tyget var restat och kom strax före jul och då hade jag inte tid att sy klänningen. När vårnumret av Ottobre kom innehöll det flera förslag på applikationsmotiv till babykläderna bl.a. en japansk docka "kokeshi". Inte vet jag om det är just kokeshidockor på tyget, men det liknar iaf i mitt tycke så den här klänning fick således heta kokeshiklänningen. Sedan tidigare har jag ju bloggat om väskan till lilla H i samma tyg, men den syddes först efter att klänningen var färdig.

Mönstret till klänningen kommer från Baby cool, förklädesklänningen i stl 74-80, men jag måste säga att det VERKLIGEN är en stor storlek. Tyget kommer från något "katalogföretag" - minns ej vilket, tyvärr är det något för kraftigt och glesvävt för att vara riktigt idealiskt för klädsömnad.

Klänningen sydde jag den veckan jag och barnen var hemma och var sjuka och en del av de misstag jag gjorde vid sömnaden berodde säkert på att jag egentligen var för sjuk för att sy :-( En del sprättningar blev det innan jag fick den som jag ville... När jag tänkte ut klänningen i huvudet hade jag tänkt bruna kantband och dragkedja där bak, men sen när jag plockade fram tyg och kantband visade det sig att det var mycket snyggare med rött. Röda knappar som matchar har jag hittat på second hand. Hade lite krångel med bandkantaren, men det var nog mera SBM (skit bakom maskinen) än något annat... Lite små förändringar tänkte jag till nästa klänning (har redan en färdigklippt fast utan ändringar) - lite förlängd och kanske något smalare upptill och lite mer urringat fram. Så här blev den på:

Kommentarer

  • Josefin säger:

    Det blev jättesöt! Vilket härligt tyg!

    /Josefin

    2009-02-08 | 20:53:52
    Bloggadress: http://josefindesign.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Wow, vad fin klänningen var på!! Såg tyget på Ellos.se och gillar det stenskarpt!

    2009-02-09 | 16:54:11
  • Mia säger:

    Tack båda två för era snälla kommentarer! Hmm, ellos kan nog stämma, avslöjad alltså...;-) Gardinerna som jag beställde samtidigt är för övrigt på g nu ikväll...suck, såå tråkigt.

    2009-02-09 | 19:21:49
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Effie säger:

    De skrev bara att de skulle ta tills sig kritiken, men jag tror inte de ändrar sig. Varför tror de att man köper en sådan tidning om inte för att få lite mönster??? Jaja jag kollade lite på nätet och hittade en tidning som heter Quick and Crafty som jag tror är rolig, kanske inte så mycket symönster men pyssel och idéer. Har dock inte fått någon ännu...



    Otroligt gulligt tyg på klänningen!



    //Effie

    2009-02-11 | 08:53:48
    Bloggadress: http://solfjader.blogspot.com
  • Caroline säger:

    Himla söt klänning, och tyget är ju SÅ fint!

    Mina killar är också födda -03, i juni.

    /Caroline

    2009-02-11 | 11:03:16
    Bloggadress: http://alltkreativt.blogspot.com
  • Jeanna säger:

    Vilken söt klänning!

    2009-02-13 | 19:30:11
  • Palven säger:

    Supersöt =)

    Har tyget liggande, men har inte bestämmt mig för om jag ska sy "förklädesklänningsmodell" el omlottklänning. Eller så ska jag göra en av varje, då tyget räcker till bägge delarna.

    2009-03-01 | 13:48:02
    Bloggadress: http://palven.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: