SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Presenter, presenter, presenter...

Kategori:





Jag har sytt grytlappar med kattbroderi i födelsedagspresent till min svägerska (åh, så vuxet det låter), brorsans fru. Eftersom de var en present och att det drog ut på tiden innan hon kunde få sin present, var det nästan en månad sen jag sydde dessa. Jag vet ju att M läser bloggen emellanåt och kunde inte blogga om det och förstöra överrasknigen ;-)

Mönster till grytlapparna kommer från en  av Kreativa Kvinnors gamla tidningar, kommer inte ihåg vilken just nu. Storlek ca 20*20 cm. Jag valde naturfärgat och svart lintyg  från Stoff & Stil till dessa(dels för att det är snyggt men också för att matcha brorsans present ((nedan))) och gjorde egen snedslå i det svarta tyget. Att göra egen snedslå var inte så svårt, fast man ska kanske börja med ett något mera medgörligt och tunnare tyg än just lin. Aluminiummellanlägg(tror jag att det heter) från Panduro för att isolera värmen. Solvy till broderierna som jag fått en "provpåse"  med lite olika mellanlägg av den underbara damen i vår lokala sybehörsaffär.

Som dekoration ville jag ha kattbroderier eftersom M gillar katter. Satt och knåpade på mönster med inspiration från ett tyg jag sett för lite sen med svarta avlånga katter tryckta på lintyg. Men det gick ganska trögt, jag lyckades inte få till någon enda bra katt, men det fick däremot H. Så det är två av hans katter som pryder grytlapparna. När jag sydde katterna sydde jag genom ett lager tyg och mellanlägg med Solvy ovanpå som guide för sömmarna. Använde vanlig förstärkt raksöm och eftersom katterna är ganska detaljerade med många krumelurer fick jag sy ganska sakta för att få det rätt. På baksidan kviltade jag bara ihop tyg och mellanlägg med raksömmar med tråd i samma färg som tyget. Baksidan fick också en "ficka" i svart lintyg som man kan sticka in handen i när man ska ta i något varmt. Den gjordes genom att klippa bort ena hörnet på en lika stor tygbit som grytlapparna och sedan fålla den sneda sidan. La alla lager rätt(aviga mot aviga) och sydde en söm runt om grytlappen i sömsmånen. Stroppar att hänga upp grytlapparna i av snedslån stickades fast en bit från ena hörnet(lyckades komma ihåg att katterna skulle vara uppåt när de hängde!). Slutligen kantades grytlapparna med snedslå.

Dessa var roliga att sy även om de tog lite tid att färdigställa så var de värda det! Och de uppskattades av mottagaren. Hennes mamma har faktiskt redan frågat  M om hon inte kunde fråga mig om jag kunde sy ett par till henne också. Och det är klart att jag kan! Vi får bara komma överens om tyg och motiv på dessa.




Brorsan fyller år veckan efter sin fru (väldigt praktiskt!) så till honom sydde jag ett grillförkläde i svart lintyg. Mönstret fick jag från Förklädesboken av Kerstin Lokrantz (bibliotekslån) och det svarta lintyget är från Stoff & Stil. Svart bomullsband och svart knapp (till nackbandet) ur mina gömmor. Även här använde jag mig av egentillverkad svart snedslå i lin. Inte så mycket att säga om sömnaden: förklädet är fållat runt om förutom i svängarna där jag sydde fast snedslå. Nackbandet har ett knapphål och fästs med en knapp på baksidan av förklädet - tanken är att man kan göra flera knapphål för att kunna justera bandets längd, men jag mätte på mig själv och sydde bara ett och det passade på brorsan också. Mannen i huset noterade att förklädet var riktigt stilrent och manligt och tillade att jag GÄRNA fick sy ett till honom också. Fast då får jag justera längden på förkläde och band - det får nog vänta till nästa grillsäsong.




Sist ut bland presenterna denna gång är ett hårband och en liten korg/påse som del av en present till en av killarnas kompis som fyllde fem år i helgen. Här såg jag chansen att få sy något "tjejigt" för en gångs skull- och det får man ju inte missa! Vaxduk med prinsessor från Jysk och Tildatyg från Panduro - en liten stuv som fanns med i en packe tyg jag köpte för ett tag sen. Mönster till hårbandet från Allt om Handarbete- ett av förra årets nummer - som jag anpassat till barnstorlek eftersom det var avsett för vuxna. Mönstret till påsen kommer från förra årets julnummer av Kreativa Kvinnor, men liknande mönster har jag sett i Allt om Handarbete.

Hårbandet består av tre delar: två likadana , lite ovala "framstycken" och ett nackband. Mät på huvudet hur långt du vill att bandet ska vara. Nackbandet ska vara dubbelt så brett som resåren, glöm inte att lägga till sömsmån, och ungefär dubbelt så långt som resårbiten. Framstyckena rynkas i kortsidorna och sys därefter ihop räta mot räta längs långsidorna. Nackbandet sys ihop längs långsidorna, räta mot räta. Vänd bägge delarna rätt och stryk.  Fäst en lagom lång bit resår i bägge ändarna av nackbandet. Sy  ihop nackbandet med hårbandets utsida, vik in sömsmånen på baksidan och sy  in den för hand (eller sy  en söm genom alla tyglager).

Korgen sys som två påsar - en i vaxduk och en i tyg. Mina bottnar är ca 16,5 cm i diameter och sidorna är 23 cm höga och 47 cm breda. Sy först ihop kortsidorna på sidorna till ett rör, men lämna ett vändhål i tyget. Sy ihop botten och sida, varje påse för sig. Klipp hack i sömsmånen och stryk tygpåsen. Lägg ena påsen inuti den andra med rätsidorna mot varandra. Sy ihop överkanterna. Vänd ut påsen genom sidosömmen i tyget och sy för hand ihop vändhålet. Eventuellt kan man sticka en söm i överkanten för att hålla påsarna på plats, men det är inte nödvändigt. Vik ned en lagom bit och korgen är färdig. Man kan välja att ha vaxduken inuti om man vill, men jag tänkte att korgen skulle användas till förvaring av hårband så jag tyckte att det var snyggare med vaxduk på utsidan.

Lätta och roliga presenter att göra, tyvärr vet jag inte om J gillade dem eftersom jag inte var med på kalaset, men det hoppas jag. Jag har iaf kärat ner mig (om man nu kan säga så om tyg) totalt i Tildatyget, tyvärr har jag bara en ytte pytteliten bit kvar av det :-( Och en bit är redan "tingad" till en swap(byte), men sen hoppas jag att det finns en liten, liten bit kvar till mig. Annars har de väl mer kvar på Panduro:-)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: