SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Nya mössor

Kategori: barnkläder



Med mannens Heinolamössa som inspiration har jag skapat ett eget mössmönster. Orginalet är stickat och med tre toffsar men saknar "öronvärmare" som jag tycker behövs till små barnöron. (H ser så sur ut för jag har precis varit en elak mamma och stängt av TVn :-)

Mössorna är sydda i "pirat"fleece inköpt i en lokal tygaffär till det svindyra priset av 150 riksdaler metern - tur att det inte går så mycket till mössor ;-D Nederdelen är fodrad med svart muddväv från Stoff & Stil.

Här kommer en liten beskrivning på hur jag gjort:
Mössornas omkrets är ca 50, men passar ca 52-54 cm huvudmått. Jag lyckades få på dem också, men tyckte de satt åt lite. Överdelen är ca 16*52 cm och sys först ihop som en cylinder. Sen mäter jag ut mitt fram och sätter en nål där. Nu ska överkanten delas i tre lika stora delar, detta gör jag genom att vika mössa i sex lager, så här:



Varje tredjedel av mössans överdel sys sedan samman var för sig. Öronvärmaren är dubbel och där valde jag att ha muddväv som foder. Dels för att det inte skulle bli för tjockt eller varmt och dels för att om möjligt undvika statisk elektricitet. Jag fick prova mig fram till var öronlapparna skulle sitta, börja ca 7 cm från mitt fram och gör dem ca 10 cm höga totalt. I pannan är den ca 5 cm hög och i nacken 6 cm. Om man använder muddväv som foder kan man utesluta sömsmånen i vävens töjled, men inte i höjdled. Vändsy och sticka nedekanten på öronvärmaren. Sy fast ytterdelen och mössans överdel. Vik in och nåla fodret, sy sedan fast det från rätsidan i samma söm.

Toffsarna görs av 18 stycken 1* 20 cm långa bitar. Lägg först fyra toffslängder ovanpå en femte i kors. Knyt en knut om de fyra längderna med hjäp av den femte. Vik dem på mitten och knyt den sjätte längden runt toffsen en bit ner - dra åt ganska hårt. Jag sydde fast toffsarna för hand med björntråd och frisserade dem när de satt på mössan.

   

Kommentarer

  • Caroline säger:

    Vilken fin och inspirerande blogg, den ligger nu bland mina favoriter! Kul med tvillingkillar, det har jag också.

    2008-10-23 | 10:47:31
    Bloggadress: http://alltkreativt.blogspot.com/
  • Mia säger:

    Tack tar åt mig och sträcker på mig Visst är det underbart med tvillingar, fast det hade jag nog inte sagt för 3-4 år sen ;-) Mycket jobb också...



    Inser när jag kikade in på din sida att jag varit där förut, och kommer även i fortsättningen kika in lite då och då.

    2008-10-24 | 09:01:03
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • GOBLIgobli säger:

    Men se här, hittade en blogg också! :-) Mycket fint och kul du gjort.

    /Mari från Heinola ;-)

    2008-10-24 | 12:53:59
    Bloggadress: http://gobligoblisyr.blogspot.com/
  • Mia säger:

    Tack! Roligt det där med "Heinolamössan".

    2008-10-24 | 23:07:54
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: