SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Superenkla och supersköna sommarbyxor

Kategori: vuxenkläder



Dessa enkla byxor har varit ett UFO länge, länge. De låg tillklippta och zigzagade(med min husqvarna från 70-talet) men inget hände. Så strax efter jul tänkte jag sy samman dem lite kvickt en kväll men så gjorde jag ett fatalt misstag och sydde ihop det ena benet på avigan så jag fick två vänsterben. Sprättade det hela efter någon kväll men sen fick de ändå ligga i UFO-högen ända tills i slutet av maj. Då skulle maken och jag åka en helg till Stockholm ensamma och jag kände att dessa byxor skulle komma väl till pass i värmen.

Att sy samman det kvarvarande benet var knappast svårt, men sen hade jag lite problem när jag skulle sy knapphålen för knytbandet. Detta har jag redan bloggat om här. Enligt mönstret skulle det vara resår i midjan men jag hade inte rätt bredd hemma och eftersom jag inte ville riskera att byxorna åter skulle bli liggandes i UFO-högen körde jag enbart med knytband och det har funkat bra hittills.

Mönster från Stoff & Stil. Tyg från Furulunds som legat på hyllan något år(beställt på "den tiden" de hade postorderförsäljning). På bilden är byxorna något skrynkliga efter användning - tyvärr måste man stryka dem, annars hade de varit de ultimata sommarbyxorna. Sköna, svala och med reglerbar vidd i midjan så att all god semestermat får plats : ) 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: