SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Lappa och laga

Kategori:

I helgen har jag jobbat men även hunnit med lite sömnad, tyvärr mest lappa och laga. Dvs. fixa dragkedjor, byta knappar etc. För att bryta av med lite "roligare" sömnad tog jag tag i ännu ett ufo sent på fredagskvällen, nämligen ett par superenkla byxor med knytband i midjan till mig själv. Allt var redan färdigklippt sedan länge och har legat i månadsvis. Tyget var ett tunt chambrey och allt gick som smort tills jag skulle sy grensömmen, upptäcker då att bensömmarna inte överensstämmer hmmm??? Å mycket riktigt som den sömnadsvane säkert redan har gissat sig till hade jag i den sena timmen vänt tyget på avigan och åstadkommit två! vänsterben. Jippi! Det blir till att sprätta en annan gång... Under lördagskvällen påbörjade jag istället ytterligare ett projekt- nämligen en virkad mössa till mig själv - inspirerad av den bistra vinden under dagens promenad. Den är virkad enligt mönster från Drops design i restgarn från en kjol jag virkade i våras. Den är inte riktigt färdig än, givetvis visade det sig att jag hade lite, lite för lite garn så det blir antingen till att skarva och göra en nederkant som bryter av, eller till att beställa mera garn från Allt om Handarbete. De står ju inte så högt i kurs just nu efter de senaste två fiaskona med utgångspunkt i deras mönster så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Något förslag?

Josefin kommenterade den ärmlösa tunikan och påpekade att det är svårt att se passform på plagg när det inte är på. Ofta är det så att jag tar bilder på mina alster plant liggandes eftersom jag mest syr sent på kvällarna och då inte har tillgång till villiga provdockor eller fotograf, men hon har naturligtvis helt rätt och här kommer en bild på tunikan på. Det är min man som är fotografen och han lyckades kapa halva mitt ansikte och det såg rätt komiskt ut så jag kapade resten när jag redigerade bilden således ingen annan bakomliggande tanke.

image24

Kommentarer

  • Kia säger:

    Hejsan,
    kikar in på bloggen. Tunikan ser kalasfin ut på!
    God fortsättning!

    2008-01-08 | 13:49:49
    Bloggadress: http://barnsligtretro.bloggsida.se/
  • Josefin säger:

    Jag tycker att den ser jättefin ut! Är så avundsjuk på tyget. Att det är stora ärmhål syns ju inte!

    Jag har svarat på din fråga i ett inlägg på min blogg nu!

    2008-01-08 | 20:35:30
    Bloggadress: http://josefindesign.blogg.se

Kommentera inlägget här: