SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Den som inga byxor har...

Kategori: barnkläder

...han får mamman sy nya byxor åt. Inga och inga förresten. Lillebror har massor av byxor, men de flesta är jeans. Mjuka byxor lyste med sin frånvaro i garderoben efter mammans utrensning där. Och så kan det ju inte få vara. Egentligen var jag sugen på att beställa lite härligt mönstrad velour från Jny Design, men bet ihop och ignorerade habegäret. Vid inventering av det egna tyglagret hittade jag bitar av både grå velour och sweatshirt som jag beslutade att använda mig av. Jag utgick från grundmönstret i Ottobre 4/2011. Sedan har jag lagt till fickor och band för att få personliga och lite färggladare byxor som ändå går enkelt att kombinera med olika tröjor. 



Sweatshirtbyxorna valde jag att kombinera med koboltblå muddar och ett turkosmönstrat band. Först hade jag tänkt mig att bara sy fuskfickor med mudden mellan de två tyglagren. Men som vanligt hinner jag ändra mig under arbetets gång och det blev riktiga fickor som stickades till byxan med smal täcksöm. Midjemudden och benmuddarna stickades ned med vanlig raksöm. Dekorationsbandet med små fotbollar och texten sport syddes fast med raksöm på bakbyxan ungefär 2 cm från sidsömmen. Bandet, som gör storebrorsorna gröna av avund, används också som knytband i midjemudden.





Velourbyxan kombinerade jag med ärtgröna och turkosa detaljer. Hmm, jag är visst ganska svag för turkos. Fickhålen gjorde jag lite rundare och placerade längre ned på byxbenet än på sweatisarna. Själva fickpåsen klippte jag till på frihand i det turkosa kanintyget från Jny Design. Undra om det är någon mer än jag som fortfarande har något kvar av det tyget? Det kom ju för flera, flera år sedan - först det oranga och sedan kom flera andra färgställningar. Precis lagom när jag hade fått hem det turkosa bestämde sig mina stora killar för att de inte gillade det längre och så blev det liggande. Hoppas att jag kan få till en tröja i tyget till lillebror snart.

Fickan och mudden i ficköppningen stickades fast med avig täcksöm. Det blev så snyggt med den aviga täcksömmen att jag var tvungen att sy bakfickor också. Jag vek inte in någon sömsmån på fickorna utan sydde bara runt om och klippte sedan bort överflödigt tyg utanför sömmen. Lätt som en plätt, varför har jag inte gjort det förut? Jag hade lite funderingar på vad jag skulle ha för färg på knytbandet i midjan. Turkost hade varit snyggt, men tyvärr stämde nyansen på mudden jag hade hemma inte helt överens med det turkosa i kanintyget. Det fick bli grått istället helt enkelt.

Material: bitar av grå sweatshirt och velour, ärtgrön och koboltblå mudd samt turkos band med fotbollar- allt från Stoff & Stil. Småbitar av det turkosa kanintyget från Jny Design. 

Mönster: City Mouse från Ottobre Design 4/2011 stl 92. Fickorna ritade jag själv.

Bäst: Färgkombinationerna som lyser upp de grå byxtygerna. Gillar särskilt kombinationen kanintyg och ärtgrön mudd. Kanske något att tänka på till tröjan. Att den omvända täcksömmen blev så bra på velourbyxan.

Sämst: Att lillebror vägrade ta på sig byxorna på flera dagar. Han hävdade bestämt att de var för små och skulle till lillkusin A som hans andra urvuxna byxor. Att jag hade lite väl bråttom när jag klippte till fickorna i kanintyget och mönsterpassningen inte blev helt ok. Och så krånglar fortfarande Ove - han fullkomligen äter nålar. Lite, lite bättre blir det med de kraftigare nålarna, men då är jag ju rädd att de ska slå hål på tyget... 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: