SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Restbyxor till A

Kategori: barnkläder

När jag klippte till de stora killarnas Halloweenbyxor var tanken att A också skulle få ett par på samma gång. Egentligen hade jag inte tyg så det räckte, men så kom jag ihåg att i Ottobres höstnummer, samma tidning som de stora killarnas byxmönster hittades, fanns också Majava, byxor med knäbesparingar och besparing bak på baken. På så vis lyckades jag trolla så att resterna räckte till.  De yttepyttebitarna som var kvar när även As byxor var utklippta räckte till baksida på två trekantsdreglisar som jag klippte på frihand. Sen fanns där inget tyg mer...






Alltså, mönster 11, Majava fritidsbyxa, från Ottobre 4/2010, i en något avskalad version eftersom tyget inte räckte till fickor. Jag uteslöt även knytbandet i midjan och bälteshällorna. En bra basicbyxa med långa benmuddar som förlänger användningstiden. Jag ser redan flera olika versioner framför mig i tyg jag har liggandes här hemma.

Jag fodrade inte byxorna utan sydde ihop dem med förstärkt overlocksöm. De vita stickningarna och gylfsprundets tränsar sydde jag med min vanliga symaskin eftersom det krånglade när jag först försökte sticka ned sömsmånerna med overlockens täcksöm. Det hade varit snyggare och jämnare med täcksömmen men jag orkade bara inte krabba så det blev inte ens tvillingnål på den vanliga maskinen utan enklast möjliga; två rader raksöm brevid varandra. Sömnaden tog lite längre tid, men om man räknar den tid som jag eventuellt fått ägna åt sprättning så gick det snabbare så här ändå. Byxorna blev liggandes halvfärdiga pga tidsbristen som uppstod inför Halloweenfesten. Så igår fick jag ett ryck och bytte tråd i overlocken och färdade dem på ett kick. Samtidigt passade jag på att sy dregglisarna. Som framsida använde jag samma stretchjersey som till de stora killarnas tröjor. Framsidorna klipptes till med baksidorna som mall och samtidigt testade jag två olika idéer jag hade för att få till det rätta pöset på dregglisarna. Jag tror den större (vänstra på bilden) blev bäst. Kanske behövs det en knapp lite längre in för att den ska sitta på bra och inte vridas runt, men det återstår att se vid användandet.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: