SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Toile goes dockklänning

Kategori: leksaker

Innan jag sydde dopklänningen i det riktiga tyget sydde jag ett provplagg, en toile, av ett gammalt vitt lakan. Mannen tittade in vid ett tillfälle då jag satt och sydde i den dolda dragkedjan och undrade om jag verkligen skulle lägga ned tid och jobb på att sy i ett blixtlås i provet. Jag svarade honom att det ju var bl.a. för att öva det dolda blixtlåset som jag sydde provplagget och att jag skulle få användning för det senare. Redan när tanken på en toile kom upp visste jag att den skulle bli en perfekt present till barnens kusin på två år. Hon har nästan precis upptäckt dockleken och tycker om att klä av och på sina dockor och då passar ju en liten klänning utmärkt.



För att förvandla dopklänningen till en prinsessklänning för dockan klippte jag först av kjol och ärmar och sydde en rullfåll på dem. Ett par centimeter från kjolens fåll sydde jag sedan fast ett lila zigzagband. Ärmarna fick rynk med hjälp av framilonband. Blommorna och prinsesskronan har jag ritat med Styli´stick som jag köpt på Panduro för något år sen men inte använt tidigare. Man ritar med pennor på plastficka och låter sedan motiven torka minst ett dygn innan man försiktigt tar bort dem från plastfickan och stryker fast dem där man önskar. Roligt och enkelt, men en stor nackdel är att färgen inte tål tvätt utan att man då först måste stryka bort dem; förhoppningsvis behöver dockklänningen inte tvättas för ofta.

Tyvärr har vi inte träffat min brors familj på någon vecka nu så lilltjejen har inte fått klänningen än och nu har lillkillen dragit på sig en otäck förkylning så det kan dröja ett tag till.

Kommentarer

  • Marina säger:

    vi saknar er!

    2010-02-17 | 21:59:40

Kommentera inlägget här: