SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Emilbyxor

Kategori: barnkläder





Dessa långshorts syddes för att killarna skulle ha några "finshorts" när vi firade mannens födelsedag för ett par veckor sen. Byxorna har resår i midjan, vita stickningar och utanpåsydda framfickor. Här var det premiär för mig att kanta ficköppningarna med snedslå- toppen till detta blåvitrandiga, lite tunna och fransiga bomullstyg från Stoff & Stil. Bakbyxan har inga fickor, men däremot en snygg besparing och ficklock. Det var ett tag sen jag sydde fusksprund också, men det gick bra även detta. Mönstret är från Ottobre 2 / 2005 - Ledig sommarbyxa stl 128, men jag uteslöt mönsterdelarna med nederdelarna av byxbenen och vek vid tillklippningen bort ytterligare lite av de övre mönsterdelarna för att byxan skulle sluta precis under knäna på mina killar. I övrigt gjorde jag inga ändringar av mönstret utom att jag som vanligt utelslöt hällorna eftersom jag tycker att det är onödigt när man syr resår i midjan. Nästa gång tror jag att jag syr byxorna hellånga i något tunnt (mörkt) bomullstyg så de kan passa att ha till förskolan i höst.

Att byxorna var olämpliga som lekbyxor pga färg- och tygval visste jag redan när jag klippte till dem... Under födelsedagsfesten lyckades bägge killarna med att få gräsfläckar på dem när de spelade fotboll på framsidan. L kom in och grät så jag trodde att han slagit sig illa, men det var bara gräsfläckarna på byxknäna som gjorde ont ;-) Mamman fick genast lov att starta en maskin tvätt med bara shortsen för att han skulle inse att det faktiskt inte var hela världen. Han bara ÄR så av sig själv, det är INTE vi som påverkat honom - tidigt i våras när jag lämnade dem på dagis var jag tvungen att följa med in och tvätta av hans nya överdragsbyxor som han lyckats få en fläck på innan mamman hann köra till jobbet ens... H brydde sig absolut INTE om sina gräsfläckar på de nya byxorna - så olika är våra tvillingar! Nu gick fläckarna tyvärr inte bort helt, trots att jag använt både galltvål och det "rosa" (inte i samma tvätt såklart) men jag tänkte att om jag inte säger något så... men L synade shortsen noga och sa "Mamma, det syns fortfarande lite, men det gör inte så mycket..." Vad svarar man på det?!? Kanske jag försöker bleka dem i nästa tvätt, annars får de väl vara så, det gör ju inte så herrans mycket.

Namnet Emilbyxor kom svägerskan på; hon tyckte de hade lite Emilstuk över sig och det kan väl stämma, men då passar de väl mina två Emilar! Här sitter Emil 1 & 2 och vilar ut efter att ha spenderat några timmar på Östersjöfestivalen under fredagen.



                                                            

Kommentarer


Kommentera inlägget här: