SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Efter stormen

Kategori: snabbt & enkelt

Usch, vad det blåste igår och i natt och ändå vet jag att vi var lyckligt lottade här. Vi hade ström under hela ovädret och det enda som behövde åtgärdas idag var en täckplåt som blåst av taket. Den är uppe igen,  men jag hoppas att få lite hjälp att spika fast den i eftermiddag.
 
Men över till pysslandet. När man är ute i sånt här väder händer det ju att paraplyet vänder sig ut och in och går sönder.  Tråkigt och irriterande, men jag har kommit på att man kan använda det söndriga paraplyet som pysselmaterial. Mitt tyg var helt, det var bara själva skelettet som gått sönder,  så jag började med att lossa det. Sen vek jag tyget dubbelt, nålade på ett par ställen så tyget inte glider och klippte på frihand bort överflödigt material i sidorna.  Jag klippte bort en rektangel längst ner i varje sida för att få en fyrkantig botten,  vände ut och in och sydde och zigzagade sidorna.  Vek ner botten så den blev plan, sydde en söm i varje sida och zigzagade. Nu är själva formen färdig och jag klippte två hål för handtag.  Hålen kantade jag med snedslå- hade lite mindre bitar i olika färger som jag använde.  Slutligen kantade jag den övre kanten likadant med snedslåbitar som jag sytt ihop till en lång remsa.  En knapp på utsidan och en på insidan täcker hålet i botten. Klar!
 
 
 
Ja, det blev en väska i nylon som kan användas till mycket: ha badkläder i, böcker från biblioteket eller kanske de där stora otympliga fling- och pastapaketen från affären.  Jag sparade flärpen så väskan kan vikas ihop så den inte tar så mycket plats.  
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: