SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Gjort hjorttröja och mössa

Kategori: barnkläder

 
När jag såg hjorttyget hos Gittes tänkte jag direkt på barnens farbror, som lever för jakten och som av en händelse snart fyller jämnt. En mössa fick det bli till honom, efter egenhjort(!) mönster då jag inte hade något mössmönster i så stor storlek tidigare. Sen blev det ju en del tyg över, och hjorttyget råkade stämma nästan exakt i nyans med jofotex turkosa stjärnor, så då fick det bli en tröja till lillebror också. Fast han egentligen kanske inte behöver fler tröjor just nu, men kombon var ju bara så snygg! Har ni förresten lagt märke till att alla de tröjor jag sytt till lillebror på sistone är helt eller delvis turkosa? Jag tycks ha snöat in på turkost, men det är en himla fräsch färg.
 
Mönstret till tröjan är ur Ottobres nya, "formal or fun" i stl 104. Fastnade för den annorlunda kantningen av halsringningen. Och den gav mig lite tanketrubbel vid sömnaden, då jag först stickade ner kantbandet som vanligt nära tröjkanten. Men det funkade ju inte vid axelsömmarna som blev lösa mot framstycket - sprättdags. Bara en stickning nära den främre kanten, såsom det ser ut på bilderna i tidningen, prövade jag inte ens eftersom själva ringningen då inte fästs. Det fick bli ett mellanting - den breda täcksömmen och på axelsömmen körde jag nära framstycket för att i ringningen sy närmare tröjkanten. Inte helt perfekt, men tillräckligt bra enligt mig. Hur har ni andra som prövat mönstret gjort? 
 
Ja, fållandet är ju en historia i sig... Runt elvatiden igår när jag tänkte stryka fållen, gick strömmen precis när jag skulle börja. Förmodligen något överslag i strykjärn eller strykbräde( har ett där man kopplar in sitt järn) för hela huset släcktes ned. Upp och leta ljus att lysa med så jag kunde slå på strömmen igen, men lyckades väcka min stackars man som sov framför tvn. Han fick komma ner och slå på strömmen för jag nådde ju så klart inte upp heller. Han morrade en del om galna kvinnor som syr när man borde sova...
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: