SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

I rättvisans namn

Kategori: barnkläder

Dags för tvillingbrorsa nr. 2 att få sin önsketröja. Denna blev helt utan krusiduller, då jag o H inte kom överens om vad som skulle pryda tröjan. Jag tyckte å min sida att det var ytterst olämpligt med vapen av något slag och han gillade inte mitt textförslag. Nåja, rätt ok med limefärgad mudd och täcksömmar. I halsringningen testade jag ett ny sömordning: en axelsöm, sy fast mudden i ena kanten och sen sy andra axelsömmen ända ut i halskanten innan jag syr ner den andra kanten på mudden och därefter stickar med täcksöm. Funkar rätt ok, tror att det är ännu bättre om man bandkantar halsringningen eftersom det då tenderar att bli väldigt tjockt i axelsöm nr. två.
 
När jag skulle sy täcksömmarna höll jag först på att bli helt galen då maskinen sydde hoppstygn efter en bit in på sömmen. Gjorde flera försök, men med samma resultat, tills jag kom mig för att rengöra ol:en och byta ena nålen. Genast blev resultatet helt annat; note to self: snåla inte med nålarna!
 
Mission accomplished: två tröjor klara till de stora killarna! Kanske inte den roligaste sömnaden i det i mitt tycke finaste tyget, men de är nöjda. Så nu kan jag utan dåligt samvete sy till mig själv...så fort jag färdat några påbörjade småsaker...Och fixat Hs tröja...Ja, det är dagens typiskt! Igår kväll kom H in till mig i syrummet, med sin nya tröja. -"Mamma, den här sömmen har du inte sytt så bra..." Eh, va???? Grabben har lyckats fastna med ärmen i något och dra av en tråd på täcksömmen. Kul? Nej, men ganska typiskt H....

Kommentarer

  • hennihenni säger:

    Ja, det var kanske inte det mest inspirerande tyget att sy i, men med färgglada muddar blev det ju betydligt roligare! Och huvudsaken är väl att killarna är nöjda :)

    Svar: Ja, precis så tänkte jag också när jag satt där vid maskinen, men senare har det visat sig att jag verkar ha blivit en gammal kärring som inte hänger med längre. Tydligen är camo inne igen för jag har sett det på tröjor, skärp och jackor i affär nu så jag får kanske omvärdera.
    Mikaela Gottfridsson

    2013-03-01 | 12:51:09
    Bloggadress: http://hennihennidesign.blogspot.com

Kommentera inlägget här: