SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Återbruk är kul

Kategori: svammel

Den senaste veckan har jag tagit itu med återbrukskorgen här hemma. I den finns kläder med fläckar eller hål eller andra fel, men som ändå kan bli något nytt.  Först ut var en fotbollströja till lillebror som syddes av pappans jobbtröja med en reva. Jag hade börjat klippa ut tröjan för länge sen,  men sprundet och kragen gjorde mig osäker. Nu kände jag att det bara var att tuta och köra- med gratis material så gör det ju inte så mycket om det blir fel. Jag utgick från Formal or fun mönstret men gjorde det vidare eftersom piké inte stretchar.  Kragmönstret plockade jag från ett annat Ottobremönster och justerade att passa halshålet.  Tröjan hade en företagslogga som jag gömde med ett band. Riktigt hyfsat resultat, men det kostade ett antal brutna nålar att sy genom den tjocka pikén.
 
 
 
Nästa projekt var ett par matchande byxor som syddes av storebrors misshandlade dito. Här använde jag mig av ett Ottobremönster igen i stl 104 men förlängde benen 4 cm och fick en snävare byxa med växtmån på längden.  
 
 
Riktigt bra jobbat av mig och än har jag inte slutat riva runt i återbrukskorgen.  Igår kortade jag av två par sweatisbyxor med hål på benen så att storebröderna  fick varsitt par shorts.  Enda jag gjorde var klippa av benen och sen köra ett varv runt på ollen så var det klart.  I normala fall skulle jag ha vikt och fållat med täcksöm, men nu tyckte jag det dög bra med en enkel söm jag sett på flera köpeshorts tidigare. Idag fortsätter jag att tömma av återbrukskorgen genom att sy fler byxor till lillebror. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: