SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Favoriten på tårta

Kategori: mat & bak

När jag frågade lillebror vad han ville ha för tårta på kalaset hade jag tänkt ett svar i stil med chokladtårta eller glass, men fick istället en hel ramsa med olika figurer från lillebrors favorittvprogram. Bara att tänka om alltså... Jag valde den absoluta favoriten bland favoriterna: Jake från Disneys Jake och piraterna. Och med tanke på att jag är en novis när det kommer till tårtskapande var resultatet helt klart godkänt! Två tårtor som gillades av lillebror och resten av släktens unga skara Jakefans. Lillebror har för övrigt sprungit hela dagen och öppnat kylskåpet och bett att vi ska visa honom tårtan.
Smörkrämen färgades blå med vanlig hushållsfärg.Till Jake använde jag mig för första gången av sockermassa som jag färgat in och sedan kavlat ut till tunna plattor. Själva grundformerna skars ut efter mall- här hjälpte storebrorsorna till en hel del på den ena tårtan. Finliret gjorde jag på frihand. Inuti körde jag med klassikern jordgubbssylt och lika delar vaniljkräm och hårt vispad grädde. Supergott! Det här med tårtbak var ju riktigt skoj. Får se om jag kan göra om bravaden imorgon för lillebror har beställt en tårtrepris till morgondagens barnkalas.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: