SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Blått är flott

Kategori: barnkläder

I sökandet( läs rotandet) efter något tyg, jag minns inte vilket, hittade jag en härligt himmelsblå velourmorgonrock från någon second hand. Tanken när jag köpte den var att den genererade massor med relativt oanvänt tyg som skulle kunna räcka till flera barnplagg. Först ut är ett par byxor ur ärmarna. Lilleman klev in i ärmarna och de passade nästan som de var. Det enda som krävdes var ett enkelt mönster uppbyggt av ett benstycke och det hittade jag i Ottobre 1/2012. Den påläste vet kanske att den byxan börjar i storlek 110 och det använder ju inte lillebror riktigt än, men jag tänkte som så att han  ju växer...
 
Det första jag gjorde var att sprätta loss ärmarna och sprätta upp ärmsömmen hela vägen ned till mudden som jag lämande intakt. Sen måttade jag med hjälp av den nedre mönsterdelen hur långt benet skulle vara. Jag hade tur och det visade sig att bredden och längden  på mönstret överensstämde väldigt bra med måtten på orginalärmen.
 
 
Bitarna som blev över från ärmen räckte åt fickor till byxorna, medan själva övre delen av benstycket fick tas från morgonrockens framstycke. Jag gjorde några små ändringar, som att sy kantband på fickorna istället för infodringar, men i det stora hela följde jag beskrivningen till mönstret.
 
Ska bli spännande att se hur pass stora byxorna är på lillebror. Efter lite mätningar på byxor i garderoben borde de passa men ha ganska mycket puff nertill.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: