SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Jag hann! (nästan)

Kategori: barnkläder






Lillebror fick nya linnebyxor till storebrorsornas skolavslutning. Min vana trogen var jag ute i sista stund; byxorna fållades samma morgon och de sista detaljerna fick vänta till efter avslutningen... Jag nästade bara fast knäpptamparna på benen med några stygn. Det höll tills jag sydde fast knapparna på eftermiddagen. Sen hann lillebror använda sina byxor ytterligare två tillfällen under helgen, med en snabb tur i tvättmaskinen emellan.  

Jag hade ett par gamla linnebyxor liggandes i redohögen som en gång varit mina, men som krympt i garderoben. Dessutom hade de en konstig fläck (blod?) på ena benet som var totalt omöjlig att få bort. Den lyckades jag klippa runt.

Mönstret jag utgick från kommer från Ottobre 1/2009 och finns som tre varianter av samma enkla basbyxa. Jag gjorde min egna variant med bara bakfickor och knäpptamp så att byxan går att använda både som långshorts och som vanlig långbyxa. Tamparna fästs upp med metallknappar både på in- och utsidan så att lillebror slipper att ha dem hängandes löst när byxan är nedvikt. Först funderade jag på att sy stickningar med tråd i avvikande färg, men jag är glad att jag valde att hålla mig till vitt. Byxan blev otroligt stilren och lättmatchad nu. Fördelen med vitt är ju också att svåra fläckar kan blekas.


Kommentarer

  • maria syr och så vidare säger:

    Wow, jättefina! Vita linnebyxor, så sommrigt och festligt det kan bli!

    Svar: Tack! Ja, visst känns det som ett måsteplagg!
    Mikaela Gottfridsson

    2012-06-19 | 22:33:29
    Bloggadress: http://mariasyr.blogspot.com

Kommentera inlägget här: