SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Mrs Potts lampa

Kategori: återbruk

Jag är så nöjd med mig själv- jag har gjort min första egna lampa. En gammal ful lampa har fått nytt liv och blivit en kul detalj i vår annars lite tråkiga hall. Idén är inte ny och inte min, men gud så roligt det var att äntligen förverkliga det som jag gått och funderat på så länge! Tankarna hos lampan går lite grann till mrs Potts från Skönheten och Odjuret - det var mannen som kom på likheten.
 
 
  
 
Jag har alltså utgått från en färdig lampfot med ett enkelt rör av den typ som finns på bl.a. Rusta för en billig peng. Min stod ute i förrådet och skräpade. Foten spraymålades vit eftersom den var träfärgad från början. Sladden och själva metallröret fick dock behålla sin svarta färg. De blir en tuff kontrast till allt det vita och sockersöta tycker jag. Porslinskannan och kaffekoppen med fat kommer från loppis. De har jag borrat hål i och trätt över lampans rör och dolt det fula.
 
För att kunna måla foten och få på porslinet på röret fick jag lov att skruvva isär hela lampan. Jag är inte så himla haj på det här med elektronik, men jag lyckades ändå, med en liten hint från maken, montera ihop lampan och få den att fungera. Så då kan det ju inte vara så himla svårt! För att hålla fatet på plats lite bättre fäste jag det i kannans överdel med lite vit silikon.
 
Den gamla lampan hade en veckad beigebrun skärm med någon grov väv på - bort med den. En ny tygskärm sydde jag enklast möjliga. En bit av ett gammalt härligt loppisfyndat lakan med knypplad spets klipptes till. Jag använde mig av den dubbla delen, som så att säga var överviket i bäddningen. Klippte bara rakt av längs med sömmen en lagom lång bit. Sydde ihop till ett rör och vek ned runt om och sydde en kanal överst med resår i och voíla enkla lampskärmen klar!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • www.syfroken.se säger:

    Vad snyggt det blev!
    Helt underbar och unik!

    Svar: Roligt att fler än jag gillar den.
    Mikaela Gottfridsson

    2012-09-22 | 08:48:24
    Bloggadress: http://wwww.syfroken.se

Kommentera inlägget här: