SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Läslusta

Kategori: pyssel

Vad gör man en dag när två av tre barn vaknar vid tresnåret på morgonen och omöjligt kan somna om. Mannen åker iväg tidigt på morgonen till jobbet. Själv känner du dig lagom dassig, men ändå på bättringsvägen efter värsta förkylningen. Och ovanpå alltihop står regnet som spön i backen hela dagen?

Tja, när lillebror tog sin dagliga tupplur passade vi andra iaf på att pyssla lite. Tvillingarna målade jojos, nyckelringar och små gipskatter, medan jag själv strök några lager färg på en trälåda jag fyndat på loppis. Från början var den laserad i en grå-brun-grön nyans med metallband och såg inte mycket ut för världen. Vad den använts till tidigare har jag ingen aning om, men jag skulle gissa på blomkruka eller något liknande. Är det någon som vet bättre, så snälla upplys mig. Nu fick den flera lager vit Hobbylack från Panduro. För att behålla den lite transparenta känslan så blandade jag ut färgen med vatten.

Banden fick vara kvar, de skapar en rustik känsla. För att lådan skulle bli lite mer speciell och ingen skulle undgå ändamålet fick lådan lite text. Jag använde mig av datorutskrift och "kalkerametoden" för att få texten där jag ville, sen kom problemet - ingen spritpenna kunde hittas... Fick bli den gamla hederliga penseln och färg istället, lite darrigt och inte fullt så jämt som jag skulle önska, men fullt läsbart. Undertill har lådan utrustats med möbeltassar för att kunna dras omkring på hyllor och golv utan att göra fula märken.





Ja, det blev alltså en liten boklåda till As allra minsta böcker. De som ligger och flyter omkring bland alla de större böckerna i den vanliga boklådan och har en tendens att alltid vara försvunna när du letar efter dem. Den senaste tiden har A fascinerats av böckernas värld och från tidig morgon till sen kväll kan han komma dragandes med en "böck". Nu kan han enkelt ta med sig hela lådan av Pixi mfl. Morgonsysslorna är givna :-)

Kommentarer

  • Frk pyssel säger:

    Vad fin den blev! Perfekt för de minsta böckerna :-)



    Min bh blev lite flammig på något ställe vid knäppningen längst bak. Jag tror det är spetsen som gör att det ser bra ut, den är nog väldigt tacksam att färga. Kanske är det lättast med vanliga bomullstyger och spets?

    2011-07-16 | 09:04:50
    Bloggadress: http://www.pastill.nu/

Kommentera inlägget här: