SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Skönt för öron och hals

Kategori: barnkläder

Förra veckan sydde jag i princip inget alls. Mest pga att lillebror var sjuk och ville vara i famnen nästan dygnet runt; t. om. när han sov. Då blir det lite svårt att sy... Sen när jag lyckades smita ifrån en liten stund en kväll för att sy kantband på ett par sparkisar så kärvade overlocken helt. Jag fattade först inte vad som hänt utan trodde att det var för tjockt att sy genom fem lager tyg. När jag lyckats krångla bort tyget från maskinen upptäckte jag att det inte gick att vrida runt handhjulet alls långt, knappt ett halvt varv. Öppnade upp, men kunde inte se vad felet låg och rengöring och smörjning hjälpte inte så nu står hon ( ja, det är en hon - väldigt egensinning och envis men helt underbar när man bara behandlar henne på rätt sätt ;-) hos Husqvarnabutiken. Ringde idag och frågade om henne och felet är åtgärdat, men det var tydligen inte så enkelt utan hade avkrävt en hel del tålamod och svordomar :-D Skönt att höra att jag inte är ensam om att låta min känslor få utlopp.

Eftersom jag inte har något nysytt får jag väl bjuda på något av mina lite äldre, obloggade alster. Den här mössan syddes i slutet av november eller i början av december när lillebror precis börjat på dagis. Den riktigt svåra kylan hade ännu inte slagit till, men det behövdes ändå något värmande om den lilla knoppen. Ena tjejen på dagis hade en huvliknande mössa på sig som slöt tätt om öronen och gick ned om halsen och då kom jag på att As lilla drakhuva ju liknade den väldigt mycket. Mönstret kommer från Lennartssons bok "Sy barnkläder av mjuka tyger", men jag rundade av lite i nederkanten. Utsidan av mössan är av velour i en härlig blå nyans från Gittes stuvkälla. Som foder blårandig trikå och "ansiktshålet" kantas av matchande blårandig mudd, även den inköpt hos Gittes. Tanken var först att jag helt skulle vändsy mössan, men det kom lite fnurr på tanketråden och jag lyckades inte riktigt få till det helt. Trött som jag var (syr ju nästan uteslutande kvällstid) gav jag upp och nederkanten fick en enkel overlocksöm som avslut.

 

Jag är mycket nöjd med As nya mössa, även om den mest har använts som vagn-/sovmössa nu när det varit så kallt. Den sitter perfekt på utan att glipa och utan att glida runt och hamna i ansiktet och är lagom tjock när A har huvan på jackan/overallen uppe. Dessutom kan A inte så enkelt ta av sig den själv och kasta den på marken. Det är annars något som han är snabb att göra, särskilt när han vaknar i vagnen efter att ha sovit ute.

Kommentarer

  • Helena säger:

    Hej

    Jag undrar om du skulle vilja visa mönstret till luvan? Skulle så gärna vilja göra en till min son :)

    MVH Helena

    2011-09-17 | 20:52:12
    Bloggadress: http://[email protected]

Kommentera inlägget här: