SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Soffans nya kläder

Kategori: inredning



Vår kökssoffa var i stort behov av en uppfräschning. Det prickiga vaxtyget som jag klätt sitsen med hade spruckit. Bara att klä om, men med vad? Vaxduk är ju rätt praktiskt när man har barn, men har inte så stor mysfaktor när man sitter med bar hud mot vid frukostbordet och klibbar fast. Jag kände att jag var sugen på ett överdrag i vitt tyg, men vitt har ju nackdelen att det blir smutsigt väldigt fort. Det måste alltså kunna tvättas i tvättmaskinen, gärna i 60 grader. På second hand hade fått tag på vad jag tror är/var ett riktigt gammalt handvävt underlakan med broderat monogram. Lakanet var ihopsytt för hand med små, små smygstygn. Jag sprättade sömmen och fick två tygstycken. Undersidan av soffsitsen såg redan ut som en schweizerost med hål från klamrar efter otaliga klädslar. Ingen större mening att fortsätta med det alltså. Istället valde jag att sätta förklistrad kardborre, den hårda delen, längs undersidan av sitsen.







Den mjuka delen av kardborren sydde jag fast på baksidan av mina två tygstycken. Voíla! Soffan har fått tvättbar klädsel som enkelt kan tas av och på.



Kommentarer


Kommentera inlägget här: