SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Kepsmössa

Kategori: mössor



En eftermiddag när jag kom för att hämta lillebror på dagis var hans mössa plötsligt borta. Hur vi än letade, mamma, personal och lillebror, så fanns den inte att hitta någonstans. Bara att ta extramössan hem. Det visade sig inte bättre än att lillebrors huvud vuxit och extramössan passade inte längre, den bara gled upp. Så lillebror frös om öronen - givetvis skulle jag hämta storebrorsorna på två olika ställen också - en på fritis och en hos en kompis- och hade beslutat att ta apostlahästarna och vagnen. Lillebror hann bli rejält kall om öronen innan vi var hemma. En ny mössa behövdes bums.

Samma kväll, när alla barnen sov, skred jag till verket. I vinternumret av Ottobre fanns en mössa, som jag redan vid första bläddringen visste att jag ville sy. Den påminde mycket om ett par manchestermössor tvillingarna hade när de var yngre och som var så otroligt fina och bra. Som yttertyg valde jag denim - slitstarkt och snyggt och så blir ju stickningarna grymt snygga. Som foder hade jag velat ha vit teddytyg, men i brist på detta fick det bli vit fleece. Det hade jag hemma. Passformen blev bra, men lite justeringar vill jag göra till nästa mössa: skärmen ska vara något lite större - det är egentligen mest av estetiska skäl. Själva knäppflärpen ska också var kortare, ca 5 cm för att få mössan att sitta alldeles tätt kring öronen. Men i det stora hela är jag nöjd med mössan och det är lillebror också för nästan jämt när vi ska ut ska han ha "kepsen". 



Och den gamla mössan då? Jodå, den kom fram redan nästa dag. Den hade legat inuti en av sovsäckarna som de använder i vagnarna när barnen sover... 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: