SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Höstjacka till lillebror

Kategori: barnkläder

Ja, för en gång skull är jag ute i god tid. Eller inte... Under en av sommarens lite mer kyliga dagar upptäckte jag att lillebrors armar på något mystiskt sätt vuxit 5 cm och att hans jackärmar numera var i kortaste laget.

Jag gillade jackmodellen ( från Lindex) utan huva och med tampar i ärmsluten och sydd i vind- och vattenavvisande tyg. Jag letade efter något liknande bland mina Ottobretidningar och hittade Kumina sweatshirtjacka, modell 9 (1/2010). Modellen saknade dock ärmtampar, men som tur var kunde jag "låna" tampar från en annan jacka i sommarnumret 2009. Så till tyget - la en beställning på softshell till Bibbi ,som var på semester och förvarnade lång leveranstid, men inte då - redan två dagar senare hade jag tyg, blixtlås och tråd hemma och kunde sätta igång. 



Ursprungsmodellen är fodrad, men eftersom jag sydde i softshell fodrade jag inte utan kastade alla sömsmåner precis som vanligt. Den yttre fickpåsen klippte jag till i ett blått tättvävt bomullstyg, resten i softshellen. Jag var väldigt noga vid tillklippningen ändå måste det ha blivit något fel för trots att mitt blixtlås var 2 cm längre än det i beskrivningen angivna måttet så blev det för kort. Det räddas en del av tampen som håller ihop halshålet, men till nästa gång får jag vara mer noga och mäta på mönstret innan jag beställer och syr i blixtlås. Följde mönstret till punkt och pricka där det gick, men fick ändra på sömnaden av kragen. Där sydde jag först ihop de bägge kragdelarna i överkant och sydde därefter den yttre kragen i halsringningen. Sydde fast blixtlåset och vek sedan över den inre kragen över blixtlåset och sydde fast även den längs MF-sömmen. Vände kragen rätt igen, kom ihåg att sy fast en bit blå rundresår för upphängning, innan jag vek in den inre kragens sömsmåner i kragen och sydde fast den för hand. Därefter jag stickade jackans MF- sömmar och krage i ett. För att lysa upp allt det svarta lite och beveka den redan fordonstokiga lillebror fick jackan ett symärke i form av en traktor. Det låg här hemma i märkesburken och hade inte blivit använt till storbröderna än och nu är de väl för stora ;-) 





 Än är jackan lite för varm för att använda men lillebror har provat den och den sitter bra på om jag spänner ärmtamparna då ärmarna ju är lite långa till en början. Jag är jättenöjd med jackan, men den som nog är mest impad här hemma är nog pappan, som lagt in en beställning på en egen jacka.

Kommentarer

  • Singh säger:

    Görsnygg! Tack för tips på materialen. Den där jackan har jag tittat på många gånger, och din blev lite extra fin med slejfarna, snyggt jobbat!

    2011-08-11 | 23:03:24
    Bloggadress: http://www.singhskapar.blogspot.com/
  • Mimmi säger:

    Åh, så fin! Den jackan har jag klippt till men aldrig sytt ihop och nu är den för liten. Hmm, inser att jag nog får lägga beställning hos Bibbi ;-)



    Hur var den i storlek?

    2011-08-12 | 07:00:40
    Bloggadress: http://nyfiqen.blogspot.com
  • pernilla säger:

    Super snygg jacka och välsydd, kanske man ska ge sig på ett försök här hemma till lillebror =)

    2011-08-12 | 09:37:20
    Bloggadress: http://lillanstrolltyg.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack så mycket! Jo, Bibbi är nog den enda jag har sett som har riktig softshell och kvaliteten verkar toppen! Har redan gjort en beställning till på mer softshell till makens jacka.



    Angående storleken, Mimmi, så är mitt svar än så länge något osäkert, då lilleman inte ville ha på sig det varma plagget någon längre stund...Får återkomma mer till detta när vädret och lillebror tillåter med bilder. Jag tyckte dock att jackan verkar vara något mer slimmad än vad Ottobres mönster normalt är. Jag sydde stl 92 och den är lite stor än, men inte så mycket som jag först trodde den skulle bli.

    2011-08-12 | 21:14:35
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: