SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Virkad retrotröja

Kategori: stickat och virkat

Det har gått en hel månad sen mitt senaste inlägg; jag har prioriterat annat på min egentid. Bl.a. har jag virkat en tröja till A. Mönstret kommer från Babygarderoben (bibliotekslån) från Ica-förlaget. Boken är från 1982 och innehåller både sydda och stickade modeller och så någon virkad också. Eftersom jag är så urusel på stickning så blev jag väldigt glad för den här virkade tröjan.



En riktigt retro modell som för mig är mer 70-tal än 80. Ganska snäv modell så jag virkade faktiskt stl 2 år åt lilleman eftersom han är lite rund om magen ännu. Som synes virkas hela tröjan i ett stycke, vilket jag uppskattar eftersom det tar mindre tid att montera tröjan då. Jag följde mönstret slaviskt förutom i fråga om ärm-och halskanterna, vilka jag virkade lika som nederkanten. I beskrivningen använder de ett bomullsgarn, Corona, men jag har använt mig av ett ullgarn istället. Jag hade visserligen några nystan Corona hemma, men inte så det räckte och det var dessutom brunt och riktigt så retro tyckte jag inte att tröjan skulle vara. Så här ser min tröja ut:



Som sagt virkat i ullgarn, inköpt på secondhand så jag kan inte säkert säga att det är 100 % ull, men det luktar och känns som ull. Garnet är inte det allra gosigaste, utan aningen strävare, men tröjan är tänkt att fungera som utanpåtröja t.ex. när A sover i vagnen. Knäppning i sprundet i form av en fotbollsknapp. Jag funderade på något lite mer klassiskt som en pärlemoknapp, men storebröderna röstade för fotbollsknappen och så fick det bli. Och då matchar tröjan hans "sovskor" som jag virkade i våras, men som ännu är obloggade. Så här ser de ut på:



Bättre/fler bilder på dem kommer när jag hinner blogga om dem.

Kommentarer

  • klockarbarn säger:

    Ah, snyggt. Den har jag också virkat en gång i tiden men i limegrönt. Min blev för liten så jag repade upp den och ändrade samtidigt om den till en kofta istället så jag slapp dra den över huvudet. Jag anväde bomullsgarn så den bvlev så himla hård och omysig. Blev inte använd. Ull låter mycket mysigare och mjukare.

    2010-09-07 | 16:08:57
    Bloggadress: http://www.klockarbarn.blogspot.com
  • Mia säger:

    Tack för det! A premiäranvände tröjan igår och det hade kanske inte varit helt fel med en kofta. Lite enklare att klä av och på, fast A är inte så förtjust i knappar och sånt som tar tid att knäppa...

    2010-09-09 | 10:50:52
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/
  • Kerstin säger:

    Vilken jättefin tröja. Blir lite sugen på att virka en själv. Var hittar jag mönstret till den ? Har kommit in i en virkperiod just nu.

    2011-01-09 | 10:26:55

Kommentera inlägget här: