SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

En lång och en kort?

Kategori: stickat och virkat



Hos Helt virkad kan man hitta mycket inspiration. Ida som har bloggen delar dessutom frikostigt med sig av sina egna virkmönster. Hennes knähöga babystrumpor tyckte jag såg så fina ut att jag helt enkelt var tvungen att virka dem. Jag använde mig av restgarnet från retrotröjan och följde mönstret helt förutom att jag virkade två varv extra innan jag tog ihop för tån eftersom lilleman har stora fötter. Strumpan satt som gjuten på As fot, men när jag virkade strumpa nummer två visade det sig att jag tyvärr hade lite, lite för ont om garn för att det skulle räcka till. Så det blev till att börja om från början och denna gång kortade jag av skaftet så det är 25 maskor högt och kilarna gjorde jag 10 maskor höga. Sen gjorde jag två extra minskningar på hälkilen och virkade ihop hälen med smygmaskorna utåt för att A ska slippa ha en "söm" inuti strumpan. Efter minskningarna på foten slutade jag ta ihop varven med en smygmaska utan virkade bara runt, runt i fastmaskor.

Det tog emot att repa upp den helt färdiga strumpan med det långa skaftet. Men slutligen var jag ju ändå tvungen eftersom det skulle sett lite mysko ut med en lång och en kort strumpa på A. Och det färdiga resultatet, två korta strumpor, blev så här fint:



A har sovit i dem ett par dagar nu och än så länge sitter de på utan att han lyckas sparka av sig dem. Det bådar gott för vem sover skönt med kalla fötter?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: