SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Bättre sent än aldrig, del 2

Kategori: barnkläder

Dessa byxorna  till A syddes i början av augusti men har inte blivit fotade tidigare pga. att de antingen varit i tvätten eller under användning och jag har inte lyckats få fram kameran i tid för en bild (utan matfläckar). Även dagens bilder är dåliga kvalitetsmässigt, men det randiga tyget tycks vara svårt att få till på bild och inte heller lyckas jag redigera det ok.





A behövde lite påfyllning av byxor i sin garderob samtidigt som H lyckats få ett hål på sina Emilshorts baktill nära bakre grensömmen - inget ställe där jag kände att jag kunde få till en lagning som såg någorlunda hyffsad ut - och i ärlighetens namn började shortsen bli i minsta laget och skulle inte passa nästa sommar. Vad göra? Jo, byxor till lillebror förstås!

Jag använde samma mönster som till de första jeansen, men istället för uppvik nertill på benen blev det breda fållar där jag återanvände de vikningar som fanns fast jag sprättade och sydde nya sömmar. Framfickorna från shortsen återanvändes också- de klipptes i ett med framstyckena. Tyget räckte inte riktigt till gylfsprundet när jag skulle ha fickorna rätt placerade så det skippade jag. Egentligen räckte "tyget" egentligen inte heller till bakfickor och slejfar till shortsuppviket, men jag snodde Ls Emilshorts och klippte lite i dem också. Bättre ett par hela byxor som passar än två för små shorts! Fast innan jag klippte sönder shortsen fick jag lova L dyrt och heligt att sy nya shorts till nästa sommar. Och det gör mamman så gärna! Vit mudd till midjelinningen från Stoff & Stil och vita små knappar  till att fästa upp byxvecken i från knappburken. Ena bakfickan har en bit  blå dekorband i sidan och samma band används som knyt i midjan, fast det är ännu inte fastsytt eftersom jag fortfarande inte bestämt mig för om jag ska ha det blå bandet eller byta till ett vitt. Vad tycker ni?

Bjuder slutligen på en bild som min mamma tagit med sin kamera på mig och A där han har byxorna på och jag har jeansleggingsen och dessutom en blå smocktopp/tunika som jag ännu inte fotat eller bloggat om (bättre sent än aldrig del tre kanske?). Man ser klart vem hon har i fokus ;-)



Kommentarer


Kommentera inlägget här: