SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Virkad hjälmmössa

Kategori: stickat och virkat

I våras virkade jag tre mössor i klubbfärger - en till pappan och varsin till tvillingarna. Tanken var att lillebror också skulle ha fått en mössa av restgarnet, men sen slog värmen till och tjocka yllemössor behövdes inte längre. För någon vecka sen plockade jag fram garnet igen och konstaterade att jag behövde köpa till ett nysta svart garn eftersom det inte fanns något kvar. I en gammal Allt om Handarbete fanns en hel gardrob med virkade babykläder och mitt garn verkade stämma bra med virkfastheten på mössan med öronlappar. Så jag började virka för att när mössan var färdig konstatera att jag inte var nöjd med passformen. Den var precis i omkrets och slutade alldeles för högt upp både i pannan och bak i nacken. Det var alltså bara att börja om och anpassa mönstret efter As huvud. Med jämna mellanrum provade jag mössan så det inte skulle bli fel igen. Så här gjorde jag:

Garnet är ett tjockt ullgarn, Oden från Svarta Fåret, och jag virkade med virknål 5,5 mm.
Virka runt, runt  i fastmaskor med jämt antal ökningar på varje varv tills du tycker att mössan är lagom stor. Du kan välja att virka i spiral, eller, vilket kan vara lättare att räkna, avsluta varje varv med en smygmaska och påbörja varje nytt varv med en luftmaska. Färgbyten görs när du tycker att det passar. Virka sedan "rakt" utan ökningar tills mössan går lagom långt ner i pannan. Då utesluter du ca 18-20 maskor mitt fram och virkar fram och tillbaka samtidigt som du minskar en maska i var sida på varje varv tills mössan går ner helt i nacken. Nu virkas öronlapparna ytterst(längst fram) på nackdelen. Jag gjorde dem 10 maskor breda. Varv 1 och 2 virkas fram och tillbaka (10 maskor), varv 3 virka 8 maskor - minska en i varje sida, varv 4 minska 2 maskor = 6 maskor. När du virkat två öronlappar virkas ett varv fastmaskor runt hela mössan, avsluta med en smygmaska och fäst alla garnändar. Knytbanden virkade jag i fyrdubbelt garn genom att klippa till fyra lagom långa bitar. Fäst garnet i öronlappen genom att först dra genom en ögla, spara så mycket garnända att du kan virka en "dubbel" luftmaska med garnända+ garn. Dra åt ordentligt innan du fortsätter att virka luftmaskor tills du känner dig nöjd med längden, mina är 20 luftmaskor långa. Dra garnet genom den sista luftmaskan och klipp av till lagom längd - dela garnändarna och frisera dem lite.



Igår eftermiddag, när mamman och lillebror följde med storebröderna till skateparken, sken solen, men vinden var kall så nya varma mössan åkte på. Och fick faktiskt stanna på ett bra tag innan A tyckte det var nog varmt och drog av sig den.





Kommentarer


Kommentera inlägget här: