SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Rysligt lika

Kategori: barnkläder



Storebrorsornas Halloweentröjor är, för ovanlighetens skull, helt utan särskiljande detaljer. Tittar man riktigt noga så ser de nästan ut att ha varit "seriesydda" då jag nästan lyckats helt att få mönsterdelarna exakt utlagda vid tillklippningen. Den svartmönstrade stretchjerseyn från Stoff & Stil tyckte jag passade bra in på Halloweentemat. För ovanlighetens skull fick tröjorna ärmmuddar - snyggt OCH praktiskt då det är enklare att trä en tjockare tröja utanpå utan att ärmarna glider upp vid påklädningen.

Mönstret kommer som vanligt från Ottobre, den här gången blev det Stripey trikåtröja från tidning 1/2010. Nu var det längesedan jag sydde tröjor med vanlig isydd ärm till killarna. Anledningen är att jag tycker att det oftast är snyggare med raglantröjor, men tidningen med mitt favvoraglantröjmönster (långt ord) är bland dem som jag ännu har utlånade. När jag kollade vilken storlek jag hade på mönsterdelarna jag använde mig av sist visade det sig att det bara var 122 och alltså skulle vara på tok för litet. Det blev således till att prova ett nytt mönster. Jag vet inte om tygvalet påverkade resultatet eller om modellen är väldigt mycket snävare än vad Ottobremönstren normalt är för jag tycker nästan att de blev lite väl tighta på killarna. Jag hoppas att de inte krymper för mycket i tvätten för i tidsbesparingssyfte förtvättade jag inte tyget.

Apropå tidsbesparingar är seriesömnad ett förträffligt sätt att hinna sy mer på mindre tid. Jag försöker alltid tänka till om jag kan sy flera plagg samtidigt utan att trä om overlocken. Oftast klipper jag till flera plagg av samma tyg och sparar på så sätt tid, t.ex. ligger ett par halvfärdiga byxor till A tillklippta samtidigt som de stora killarnas Dannybyxor. Om man tänker till ordentligt och inte enbart följer sömnadsbeskrivningen kan man också slippa att trä om maskinen i onödan. När jag sydde muddarna till tröjorna kom jag dessutom på att jag kunde sy dem i en enda rad med en bit trådkedja emellan och sedan klippa itu dem efteråt. Det sparar ju en hel del tid att slippa start-stopp-momenten mer än en gång. Detta är säkert inget nytt för de flesta av er, men jag har själv inte kommit på det förut.





Som avslutning lite bilder på killarna med kläderna på tagna under lördagens fest. Skräckinjagande killar! Festen var mycket trevlig, de flesta kom med någon liten förklädnad och vissa hade tagit steget fullt ut och var nästintill oigenkännbara.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: