SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

En till lillebror och ett till storasyster

Kategori: till bebis

Jag har precis blvit faster för andra gången och lilla H har blivit storasyster till en liten A. Jag fattar inte vart tiden tagit vägen, det är ju snart tre år sen H föddes? Känns som om det inte var så länge sedan alls. Iaf är det jätteroligt att familjen utökas och att kusinerna (vår A och deras A) fötts inom ett år, dessutom har jag och brorsan också fått en liten kusin för bara ett halvår sen - det lär bli full rulle på alla kalas och släktträffar de närmaste åren :-)



I välkommen till världen-present fick lille A en sparkbyxa. Den har legat och väntat länge nu på sin mottagare eftersom jag sydde den i våras(kan det ha varit i februari/mars?) när vi nästan precis fått veta om den nya bebisen. Mönstret kommer från Sy mjuka kläder och storleken ska vara 6 månader, fast jag skulle säga att det mer är en stor storlek 62 alternativt en liten 68:a. Den mjuka, grå velouren kommer från Gittes och likaså mudden som jag använt som kantband. Den muddväven var väldigt formfast och bra som ben och midjemudd, men den funkade sämre att kanta med. Applikationen är min fria översättning/förenkling av en av Hs teckningar och föreställer en uggla. Ganska mycket pill och många olika moment, men resultatet blev unikt. Fantastiskt att H har lyckas hålla tyst om byxan så länge, han har varit mycket stolt över sin medverkan. Lite synd bara att jag inte fick ändan ur och sydde dubbelt upp så att även min egen A kunnat få en sparkbyxa samtidigt...

Storasyster måste ju också få något- annars är det orättvist. Men inte kläder - hennes garderob svämmar redan över som det är. Däremot hade hon inga matchande bäddset eftersom hon har börjat använda "vuxenkudde" och fortfarande har kvar sitt lilla barntäcke. Eftersom Hello Kitty är en av favoriterna fick det bli ett sådant bäddset. Enkel sömnad med overlock och lite raksömmar vad var som behövdes. Nästan allt Kittytyg gick åt och det var väldigt bra eftersom jag har det så trångt i mitt syrum. Faktiskt var det så skönt att "bli av" med ett tyg att jag genast jag var klar satte saxen i ytterligare en rulle tyg med häftiga bilar, som räckte precis till varsitt påslakan till mina stora killar. Örngott har de ju sen tidigare och de gamla draperierna i samma tyg räcker till några nya. Perfekt - jag blir av med lite tyg och skapar mer plats i mitt syrum samtidigt som jag löste problemet med namnsdagspresenter till H och L!



Örngottet - inte mycket att se så här liggandes på golvet, men det lär bli desto finare i sängen!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: