SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Hur läser du egentligen?

Kategori: svammel

När posten kom med nya höstnumret av Ottobre i torsdags satt jag ute på framsidan och fäste trådarna på As nya solhattar. Grannfrun kom över för den dagliga pratstunden och frågade om hattarna så jag visade henne tidningen. Hon bläddrade lite i den och det fick mig till att fundera över hur jag själv läser tidningen. Hur läser ni andra den? Jag menar läser ni den från början till slut eller börjar ni med modellöversikten eller hur gör ni?

Jag brukar börja bläddra genom den först och kolla in alla underbara plagg. Därefter tar jag en kik på modellöversikten för att se vilka modeller som jag vill kolla lite närmare på. Andra bläddringen brukar jag läsa modellbeskrivningarna vid fotona på de modeller som jag vill sy, sen kollar jag in sömnadsbeskrivningarna med modellernas fram- och baksida, mönsterdelar och materialåtgång och ögnar kanske genom arbetsbeskrivningen. Allt detta innan jag bestämmer mig för om jag ska sy ett plagg eller inte. Men sen när jag väl syr plagget så går allt så mycket enklare eftersom jag redan gjort så mycket förarbete.

Ibland när jag går tillbaka och bläddrar i gamla Ottobre upptäcker jag nya modeller jag vill sy eftersom det så gått en tid och jag har andra "glasögon" på mig. Sommarhattarna till A är ett sådant exempel - tagna ur förra årets sommarnummer, men då var det inte aktuellt att sy sommarhatt till bebis och alltså lade jag inte särskilt märke till den modellen. Nu behövde A nya hattar som skydd mot solen och när jag samlade ihop mina sommarnummer och bläddrade genom dem så hittade jag modellen. Det är också ett sätt jag ibland gör - läser alla nummer jag har för en aktuell årstid och jämför olika modeller numren emellan.

Kommentarer

  • Wimsan Mari säger:

    Jag bläddrar bara och sen syr jag det som jag gillar. Sällan blir det som på mönstret, för jag ändrar alltid i mönstret. Gillar egentligen inte deras mönster för de är så konstiga ( i min smak ).

    Jag använder mest tidningen för inspiration.

    De har så fina bilder och modeller.



    Du har mycket fina grejor ser jag. Du är duktig ...

    2010-07-29 | 14:48:02

Kommentera inlägget här: