SKAPARLUST

Jag skapar av hjärtats lust, allt mellan himmel och jord.

Redo för gympa

Kategori: väskor och förvaring



Denna sommaren har det varit långt mellan blogginläggen i allmänhet och sömnadsrelaterade i synnerhet. Det finns en hel del olika anledningar till detta: mindre sytid i samband med semester och ledighet, diverse "omorganiseringsprojekt", att jag fortfarande håller på att lära mig sy på overlocken för att nämna några. När jag väl har sytt har det blivit gardiner och draperier till killarnas nya rum och det är varken något att visa upp eller blogga om.

Ett ganska bra tag har jag arbetat med Emilbyxa 2.0. - en omritad och förlängd version av Emilshortsen från i somras som jag nu provsyr i ett tunt bomullstyg. De är nästan klara, linningen ska sys och sedan ska de fållas. Men som vanligt får jag avbryta mitt i för mer "brådskande" projekt - killarna behövde gympapåsar nu när de ska ha gympa varje vecka i förskoleklassen. Igår kväll fick jag förfrågan om gympapåsar kring läggdags och det bestämdes raskt att spindelmannentyg var okej att använda. Jag hade en bit kvar så det räckte till den ena av det mörkare tyget som jag köpte på Sundbybergs textilcentrum förra våren. Till den andra använde jag det ljusare som jag bytte till mig i våras med á Yeliqa. Kände mig precis tom i huvudet när jag skulle till att börja så det blev till att kika i Allt om Handarbete, som hade ett mönster från hösten 2007. Skar till tygbitarna med rullkniven, sen jag sydde sommarväskorna till barnens fröknar har jag blivit alltmer benägen att använda mig av rullkniv, linjal och matta när jag ska ha precisa bitar. Det är mycket enklare att få till exakt raka och jämstora bitar än med saxen. Det märktes att jag egentligen var för trött för att sy och att koncentrationen inte var på topp för istället för att mäta på påsarna hur långt anoraksnöret skulle vara så läste jag innantill i tidningen och klippte för korta bitar :-( Men när jag upptäckte detta hade jag redan fäst ena änden av snöret nertill på  bägge påsarna och eftersom jag sydde på overlocken och dessutom inte hade mer rött anoraksnöre hemma så det fick vara som det var.

Kommentarer

  • aYeliqa säger:

    Vilka fina gympapåsar du har sytt. Jag har också gått och funderat på att göra såna till barnen men inte riktigt kommit till skott :)

    2009-09-04 | 09:43:28
    Bloggadress: http://tokigtalikt.blogspot.com
  • Mia säger:

    Emellanåt är det de där små projekten som samlas på hög, lagningar, gympapåsar och mössor tar ju egentligen ingen större tid att sy men det blir liksom bara inte av...för egen del hoppas jag på att jag ska få tummen ur och sy lite mössor och kallingar till killarna samt laga en del kläder.

    2009-09-07 | 09:06:22
    Bloggadress: http://pysselmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här: